2021.06.08. 14:38
Erre kell készülni a sztrádán!
Az autópályán a forgalom nagyságával arányosan csökken a haladási sebesség.
A megnövekedett járműsűrűség miatt könnyen alakulhat ki dugó az autópályán
Forrás: AUTÓS NAGYKOALÍCIÓ
Enyhültek a koronavírus-járványhelyzetben a korlátozások. A nyár a hosszabb utazások időszaka, és a közel másfél évnyi szigorítás után most ismét szabad és – legalábbis a járványveszély szempontjából – kevésbé kockázatos útra kelni. Alapvetően az autós utazás is sok kockázattal jár. Ugyanakkor az esetlegesen hátráltató tényezők a fokozottabb odafigyeléssel és türelemmel a minimálisra csökkenthetők.
Váratlan megtorpanások
– Ha messzire indulunk autóval, nagy valószínűséggel az autópályán kell közlekednünk. Bár a sztráda az összes közútfajta közül statisztikailag a legbiztonságosabb, a figyelmes vezetés itt is elengedhetetlen – jegyezte meg Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. – A legnagyobb forgalmat kétségkívül mindig a péntek délutáni, szombat délelőtti nyaralni és a vasárnap délutáni hazaindulók generálják az autópályákon. A megnövekedett járműsűrűség miatt a forgalom instabillá válik, könnyen alakulhat ki úgynevezett pulzálás vagy dugó anélkül, hogy azt valódi forgalmi akadály okozná. Ezért is fel kell készülni a váratlan megtorpanásokra, és ha jelentős lassulást észlelünk magunk előtt, a vészvillogó használatával szükséges jelezni a mögöttünk haladónak is!
A sztrádán kialakult torlódásban, állásnál vagy araszolásnál hagyjuk szabadon a mentő-rendőr-tűzoltó egységek útját úgy, hogy a belső sávból balra, a külsőből jobbra húzódunk. Ez azért fontos, mert a leállósávon akár egy műszaki hibás jármű is állhat, ezért ott nem biztosított a megkülönböztető jelzést használó járművek akadálytalan haladása.
Kiemelten ellenőrizték
A leállósávot kizárólag a továbbhaladásra képtelen járművel való megállásra lehet igénybe venni, más esetben nem.
– A rendőrség a leállósávok használatát már tavaly is kiemelten ellenőrizte ebben az időszakban. Akkor a leállósávban előnyt szerezni kívánók akadtak fenn a rostán, és erre az idén is számítani kell. Egyébként korántsem baj, ha nem a maximális sebességgel haladunk. Mindenki tapasztalhatta, hogy egy autópályán a forgalom nagyságával arányosan csökken a haladási sebesség. Még mindig jobb 80–100-as tempót autózni folyamatosan, mint baleset miatt megállni. Ilyen esetben ne cikázzunk a forgalmi sávok között, hanem nagy figyelemmel vezessünk tovább a forgalom ritmusában!
Knezsik István hozzátette: hosszú évek óta számít vitaalapnak, hogy mi, magyarok nem vesszük kellően figyelembe a jobbratartási kötelezettségünket.
Nagyobb biztonságérzet
– Különösen fontossá válik ez a szabály a három- vagy többsávos autópályákon, ahol sokszor tapasztaljuk, hogy sokak tartósan a nagyobb biztonságérzetet nyújtó középső sávban autóznak, miközben a szélső sáv is szabad. Szenteljünk nagyobb figyelmet ennek a szabálynak, erre a sztrádáinkon rendre figyelmeztetnek a jelzőtáblák és az út feletti elektronikus jelzések!
Az Autós Nagykoalíció elnöke végezetül megjegyezte:
– Nem csak a gyorsforgalmi útszakaszokon, hanem minden közlekedési helyzetben főszerep jut a türelemnek, a megértésnek. Nyáron sok olyan autóvezető is útra kel, aki évente csak néhány alkalommal vezet autópályán. Nézzük el nekik a lassabb reakciójukat vagy alacsonyabb haladási sebességüket! Nem csak mi szeretnénk minél előbb a partra érni, mindenki oda igyekszik, és csak kölcsönös odafigyeléssel tudjuk rövidebbé és stresszmentessé tenni az utat!
LTL