2021.03.24. 17:30
Óriások az utakon – Csak egy kis tiszteletet kérnek a mezőgazdasági járműveknek
Szabó Attila annak idején egy Rábával kezdett, ma már egy ötvenmilliós traktort vezet.
20200703 Vámosszabadi Kombájnok az utakon Ismerős helyzet: autónkkal hosszú kocsisor végére érkezünk. A sor elején egy mezőgazdasági munkagép halad, lassítva a forgalmat. Kezdődik a türelemjáték, előzgetés, ha szerencsénk van és nem nagy a forgalom, pár perc múltán mi is sorra kerülünk. A napokban megkezdődött az aratási szezon... Fotó: Huszár Gábor HG Kisalföld
Forrás: MW-archív
Fotó: Huszár Gábor
Hamarosan kirajzanak megyénk közútjaira is különféle mezőgazdasági gépek is, hiszen itt a magágy-előkészítés és a tavaszi vetés időszaka, éppen ezért a szokottnál is éberebbnek kell lenniük a gépjárművezetőknek.
Negyven éve a szakmában
Szabó Attila öreg rókának számít a mezőgazdaságban, negyven éve van a szakmában. A timári Vetőmag és Szárító Kft. alkalmazásában álló férfi lapunknak elmondta, annak idején egy Rábával kezdett, most pedig egy ötvenmillió forint értékű, Case típusú, 340 lóerős traktort vezet.
– Lekopogom, eddig nem volt balesetem, de volt részem jó pár extrém szituációban. Egyszer a 38-ason jobbra akartam fordulni, már rég kint volt az irányjelzőm, mögöttem pedig jött egy autó, majd egy kamion. A kamionos nagyon siethetett valahova, mert mindkettőnket megelőzött, ami elég bátor vállalkozás volt. Szerencsére nem lett gond belőle, bár nagyon könnyen lehetett volna… Történt már velem olyan is, hogy a mögöttem haladó autós megelőzött, de szemből is jöttek, én pedig kénytelen voltam lehúzódni, de így is csak úgy tudott engem megelőzni az autós, hogy „beszorult” közém és a szembejövő autó közé, azaz egy pillanatig hárman voltunk egymás mellett az úton – elevenített fel két forró pillanatot Szabó Attila, aki arra kéri a kamionosokat és a gépkocsivezetőket, hogy egy kicsit jobban „tiszteljék”, vegyék komolyabban a mezőgazdasági gépeket, mert egy kis odafigyeléssel elkerülhetőek lennének a balesetek.
– A legtöbbet áprilisban és májusban megyünk, nekünk az a főszezon – tette hozzá Szabó Attila, akitől megtudtuk azt is, hogy a traktor, amit most vezet, 13 tonnát nyom, ehhez jön még a traktorhoz csatolt munkagép, mint például az eke, a boronáló vagy a vetőgép.
A másik fél a felelős
A közutakon ismét nagy számban megjelenő mezőgazdasági gépekkel történt balesetek 67 százalékáért részben vagy teljesen a másik fél a felelős, a balesetek 13 százaléka jár súlyosabb sérülésekkel – derült ki az Agroinform.hu mezőgazdasági portál kutatásából, amiben az olvasóikat kérdezték. A több száz beérkező válasz alapján kiderült, hogy a balesetben részt vevő mezőgazdasági jármű legtöbbször, az esetek 73 százalékában traktor volt (a traktorok négyötöde valamilyen kapcsolt munkagéppel közlekedett), 7 százalék mezőgazdasági tehergépkocsi, a többi esetben egyéb mezőgazdasági munkagép volt részese a balesetnek.
Fontos tudni, a mezőgazdasági gépekre nem vonatkozik a 2,55 méteres legnagyobb megengedett szélességi korlátozás, 4,5 méter szélességig kísérőjármű nélkül, afelett kísérőjárművel közlekedhetnek a közutakon. Háromméteres szélesség felett ugyanakkor a gépen villogó sárga fénynek is működnie kell.
Fontos előírás, hogy ezek a járművek érvényes hatósági jelzéssel és kötelező biztosítással rendelkezzenek, a világító- és fékberendezéseik kifogástalanul működjenek, az útra szennyeződést nem hordhatnak fel, és meg kell akadályozniuk, hogy a szállított rakományuk szétszóródjon.