2020.04.08. 11:05
Lakossági tájékoztató háziorvosi ellátásról
Tekintettel a veszélyhelyzetre az Egészségügyi Alapellátási Igazgatóság a mellékelt lakossági tájékoztatásokat adja a védőnői ellátás, a házi gyermekorvosi ellátás és a felnőtt háziorvosi ellátás menetéről, jelenlegi gyakorlatáról.
Lakossági tájékoztató felnőtt háziorvosi ellátásról
Tájékoztatjuk a Tisztelt Lakosságot a háziorvosi ellátás jelenlegi működéséről. A veszélyhelyzetre való tekintettel fontos kiemelni, hogy az egészségügyi ellátás szempontjából elsődlegesen a telefonos segítségkérés élvez prioritást, ezzel is csökkentve az orvos-beteg találkozások számát.
A betegek háziorvosi ellátása a következőképpen történik:
Első választandó eljárás a körzetileg illetékes vagy a korábban választott orvos telefonon történő megkeresése, amely alapján a beteg tanácsot, tájékoztatást kap a további teendőkről. Állapotának megfelelően amennyiben szükséges, úgy a gyógyszer felírást is elvégzi a háziorvos és ha az állapota igényli, akkor a további ellátásáról is gondoskodik. Gyógyszer felírás esetén nincs szükség papír alapú receptre, bármely patikában átveheti a felírt gyógyszert a beteg.
Amennyiben a háziorvos a beteg fizikális vizsgálatát és alapellátási szintű ellátását szükségesnek látja, úgy fogja javasolni a háziorvos személyes felkeresését. Ilyenkor időpontra hívja be az orvos a beteget.
Amennyiben a háziorvos 65 év feletti vagy krónikus betegségben szenved, úgy kötelessége intézkedni a beteg további alapellátási szintű ellátásáról, ebben az esetben a háziorvos orvos helyettesével egyeztet. Így a vizsgálat elvégzése alól felmentett háziorvos tájékoztatást ad a betegnek, hogy hol és ki fogja megvizsgálni, ellátni.
Ha az orvos a beteg állapotát olyan fokúnak ítéli meg, úgy az Országos Mentőszolgálatot fogja értesíteni.
A háziorvosi rendelés, illetve rendelkezésre állás időtartama, a háziorvos telefonos elérhetősége, a háziorvosi rendelők bejáratánál kerül kifüggesztésre.
Lakossági tájékoztató házi gyermekorvosi ellátásról
Tájékoztatjuk a Tisztelt Lakosságot a házi gyermekorvosi ellátás működéséről. A veszélyhelyzetre való tekintettel fontos kiemelni, hogy az egészségügyi ellátás szempontjából elsődlegesen a telefonos segítségkérés élvez prioritást, ezzel is csökkentve az orvos-beteg találkozások számát.
A gyermek háziorvosi ellátása a következőképpen történik:
Első választandó eljárás a körzetileg illetékes vagy a korábban választott gyermekorvos telefonon történő megkeresése. Ekkor a szülő tanácsot, tájékoztatást kap a gyerek állapotának megfelelő esetleges további ellátásáról, és szükség esetén a gyógyszer felírást is elvégzi a házi gyermekorvos (ilyenkor nincs szükség papír alapú receptre, mert a szülő bármelyik patikában átveheti a felírt gyógyszert).
Amennyiben a gyermekorvos a gyermek fizikális vizsgálatát és ellátását szükségesnek látja, úgy fogja javasolni a háziorvos személyes felkeresését, ilyenkor időpontra hívja be a gyermekorvos a gyermeket. Amennyiben a gyermekorvos 65 év feletti vagy krónikus betegségben szenved, úgy kötelessége intézkedni a gyermek további alapellátási szintű ellátásáról, ebben az esetben a házi gyermekorvos orvos helyettesével egyeztet. Így a vizsgálat elvégzése alól felmentett házi
gyermekorvos tájékoztatást ad a gyermek szüleinek, hogy a gyermeket hol és ki fogja megvizsgálni, ellátni.
Ha az orvos a beteg állapotát olyan fokúnak ítéli meg, úgy az Országos Mentőszolgálatot fogja értesíteni.
A háziorvosi rendelés, illetve rendelkezésre állás időtartama, a háziorvos telefonos elérhetősége, a háziorvosi rendelők bejáratánál kerül kifüggesztésre.
Lakossági tájékoztató védőnői ellátásról
Tájékoztatjuk a Tisztelt Lakosságot az egészségügyi alapellátásban dolgozó védőnők munkájáról.
A veszélyhelyzetre való tekintettel a gondozott családok védelme érdekében törekednünk kell a személyes találkozások számának minimalizálására és a szakma szabályainak figyelembevételével a távkonzultáció előtérbe helyezésére.
Lehetőség szerint – telefonon egyeztet a védőnő a gondozottal/törvényes képviselővel és a digitális tanácsadás lehetőségét felajánlja. Telefonon, skype-on, videofelvétellel nyomon követhető a várandós állapota, a csecsemők, a gyermekek fejlődése. Szükség esetén a védőnő dönthet a személyes látogatás és tanácsadás szükségességéről is.
Amennyiben nélkülözhetetlen a személyes konzultáció – időpontot egyeztetve történik a tanácsadás az előírt általános óvintézkedések betartásával.
Minden területi védőnő telefonos elérhetősége az Egészségügyi Alapellátási Igazgatóság a www.eualapellatas.hu honlapján is megtekinthető.
Információ és tájékoztatás munkaidőben: 42/461-217
A hatékony ellátás érdekében, a kialakult helyzetre való tekintettel, kérjük a lakosság türelmét és megértését!