2020.02.02. 20:00
Jelzést kaptak félúton a diákok
A szorgalom, az igyekezet is visszaköszön a félévi értesítőkből.
Fotó: Dodó Ferenc
Az idősebbeknek a mai napig élénken él az emlékezetében a kemény fedeles ellenőrző könyv, amely tanév közben arról árulkodott, hogyan halad a diák, ilyentájt pedig érdemjegyeket öltött a félévi teljesítmény.
A szokás nem változott, csupán a forma, ugyanis manapság elektronikusan is megtekinthetik a szülők gyermekük félévi bizonyítványát január végén. Természetesen a mozaNaplót egész évben felüthetik, és megnézhetik az évközi jegyeket, sőt a tanári bejegyzésekről e-mailben kap értesítést a szülő.
Mindennek tükrében úgy gondolnánk, a félévi bizonyítvány nem éri meglepetésként sem a diákokat, sem a szülőket, de nem így van.
Jegybe sűrített tudás?
– Ha a félévit nem is kíséri olyan nagy izgalom, mint az év végi bizonyítványosztást, a felső tagozatos továbbtanulás előtt álló diákoknak számít a minősítés, és hajtanak is ilyenkor. Épp most készülnek a statisztikák, és az iskola tanulmányi átlaga 4,45 – pillantott számítógépe monitorjára Baloghné Mester Éva, a Nyíregyházi Bem József Általános Iskola igazgatója, akitől megtudtuk,
az intézmény 672 tanulójából 140-en zárták kitűnővel a félévet.
– Mindenből jól teljesítettünk, néhányunk magatartása „jó” lett, ezen javítani szeretnénk – zengték kórusban a kis cserfes szájú másodikosok, akik egy egyoldalas hivatalos dokumentumot az elektronikus értesítés mellé hazavisznek a hétvégén.
– Minden kisdiákomnak gratuláltam, amikor átnyújtottam az értesítőt, hiszen óriási munka fekszik benne. A másodikosok szöveges értékelést kapnak, a „jól megfelelt”, „megfelelt” és „kiváló” értékelés irányt mutat számukra, miben kell fejlődniük, szorgalmasabbnak, motiváltabbnak lenniük a következő időszakban.
– Az az igazság, én mindig felfelé kerekítek, ha átlagot számítok és valaki köztes jegyre áll, mert szerintem nagyon nehéz egy jegybe sűríteni a több hónapon át megszerzett tudást, és tudjuk jól, hogy az érdemjegyek, bármilyen iskolatípusban, évfolyamon is tanuljon a diák, pusztán pillanatképet mutatnak meg róluk – mondta dr. Mányikné Bodnár Tünde.
A tanító kiemelte, ő folyamatosan figyelembe veszi a gyerek igyekezetét, szorgalmát az értékelésnél.
Tanulással töltött idő
Oláh Gabriella szakpszichológus szerint a bizonyítványból az is kiolvasható, mennyi időt fordít a gyerek tanulásra. S majd át lehet gondolni, hogy min kell változtatni a jobb teljesítmény érdekében. Például a gyerek napirendjén, a házi feladatok következetes kontrollján, vagy hogy a pluszórák mekkora leterheltséget jelentenek.
– Nem egyforma a képességstruktúránk, van, aki egyik területen erős, egy másikon még fejlődnie kell, de a sikerélményt biztosítani kell gyerekkorban, ezért fontos, hogy a tanuláson kívül is legyen egy olyan hobbi, sport vagy művészeti terület, amiben kiemelkedik a diák, sikeres és épülhet az önbizalma belőle – hangsúlyozta a szakpszichológus.
Hallunk olyan esetekről is, amikor egy „rossz jegy” miatt csügged, bezárkózik a fiatal, stresszel hazavinni a bizonyítványt.
– Általában a aggódásra hajlamos, maximalista, kudarckerülő gyerekek jellemzője a teljesítményszorongás, illetve ahol nagy a szülői elvárás, a megfelelési kényszer munkálkodik a gyerekben.
Érdemes figyelembe venni, hogy bár a pedagógusok igyekeznek objektívan értékelni, nem az érdemjegyek határozzák meg a valós tudást, a gyerek képességeinek értékét.
KO