új összetételű üzemanyagok

2020.01.15. 11:30

Ha nagykorú az autó, adjunk neki prémiumot!

Vajon okkal óvakodnak-e az új üzemanyagtól a régi „motorosok”?

Fotó: Sipeki Péter

Mindössze két hét telt el azóta, hogy a benzinkutakon a régi E5 jelölésű üzemanyag helyett, immár E10 megjelöléssel, 10 százalék etanoltartalmú üzemanyagot vásárolhatunk.

Az autósok körében továbbra is nagy a tanácstalanság és a félsz, sokan attól tartanak, hogy a 95-ös oktánszámú benzinbe kevert többlet-bio­komponens károsíthatja a régi gépkocsik üzemanyagrendszerét, az alkohol-kölcsönhatás hosszú távon tönkreteszi a műanyag és gumi alkatrészeket. Az is kérdés, mi a helyzet a benzinre szomjazó kerti kisgépekkel.

Melyik pisztolyhoz nyúljunk?

– Értem én, hogy az uniós előírás miatt szükség volt az új összetételű üzemanyag bevezetésére hazánkban, a lehetséges kockázatokról és mellékhatásokról azonban nem világosították fel a járműtulajdonosokat, de még a „kezelőorvosokat”, vagyis az autószerelőket sem! Az internetes vélemények sokfélék, nemritkán egymásnak ellentmondóak. A szerelőm azt mondta, ha biztosra akarok menni, tankoljak a 19 éves autómba prémium-üzemanyagot, mert abban csak 5 százalék a biokomponens-tartalom. Ez drágább, ráadásul nem is kapható minden kúton – panaszolta a nyírbátori Radó Zoltán.

Nézze meg az interneten!

– És mi a helyzet a kerti kisgépekkel? Most még „téli álmot alszik” a láncfűrész, a szegélynyíró, a kerti kapa, de tavasszal milyen benzinnel töltsem fel őket? Márkás darabok, nem lenne olcsó mulatság a javíttatásuk – vetette fel egy másik olvasónk, a Baktalórántházán élő Pilik Ferenc.

– Elenyésző mértékben nőtt az etanoltartalom az üzemanyagban, ezért úgy látom, nem kell az autósoknak emiatt meghibásodásoktól tartaniuk – mondta el véleményét érdeklődésünkre Szkita Viktor, a nyíregyházi Autó Széles Kft. műszaki tanácsadója, majd így folytatta: – Az autógyártók eleve felkészültek a váltásra, ennek megfelelően alakítják ki a motort, az adagolókat, az egyéb érintett alkatrészeket.

Ebben a tekintetben nem is új keletű változtatásról van szó, hiszen a világ már évekkel ezelőtt értesülhetett az új összetételű üzemanyag megjelenéséről. A régebbi autók tulajdonosai az interneten kaphatnak útba­igazítást az üzemanyag felhasználhatóságáról.

– Az Európai Autógyártók Szövetségének a honlapján például kis időráfordítással egy adatbázisból kikereshetjük, hogy az autónk készen áll-e az E10 megjelölésű üzemanyagok fogadására, vagy sem. Érdemes utánanézni. Leegyszerűsítve azt mondhatjuk:

a 20 évnél régebbi modelleknél nem tanácsos E10-es üzemanyagot használni.

Persze kivételek mindig vannak: megfordult már nálunk olyan 20 évnél fiatalabb autó is, amelynél – ahogyan az a kezelési utasításában egyértelműen olvasható volt – szintén mellőzendő az új összetételű benzin – mesélte a műszaki szakember.

Tankoljunk prémiumot!

Arra kérdésre, hogy az aggódó autótulajdonosok hogyan döntsenek, azt válaszolta: tankoljanak prémium-üzemanyagot, amiben csupán 5 százalék a biokomponens. – Egyelőre nincs tapasztalatunk arról, bekövetkezik-e a járművekben az alkoholtartalom miatt kimutatható műszaki károsodás.

Nem hiszem, hogy bármi észrevehető, komoly rendellenesség adódna, legyen szó a motor hangjáról, a menetdinamikáról vagy az üzemanyag-fogyasztásról. Utóbbi legfeljebb 1-2 deciliteres eltérést mutathat, ha mégis sérülne a gumitömítés, meghibásodna az üzemanyag-szivattyú vagy más, kenésre érzékeny rendszer, az sem biztos, hogy a bioetanol miatt – tette hozzá Szkita Viktor.

MJ, PI


Mit öntsünk a kisgépbe?

– Lapozzuk fel az adott kisgép használati útmutatóját, abból kiderül, milyen üzemanyag (és olaj) szükséges az ideális működéshez. A láncfűrészeknél, szegélynyíróknál, fűnyíróknál, fűkaszáknál, rotációs kapáknál sajnos ugyanúgy jelentkezhetnek indítási, működési gondok, meghibásodások a bioetanol káros hatása miatt, mint az autók esetében – mutatott rá Tóth Gyula, a nyíregyházi Tóth Kisgép tulajdonosa. Megjegyezte: a márkás kerti gépek elindulnak, üzemelnek minimum 90-es oktánszámú E10-es keverékkel, de a karburátorokban lévő membránok elveszítik a rugalmasságukat, kikeményednek, a gumialkatrészeket gyakrabban kell cserélni, mivel az etanolos üzemanyag-olaj keverékből kiválik az alkohol. – Én inkább a kicsit drágább, de jobb minőségű prémiumbenzin használatát javasolom a kertbarátoknak – taglalta a lehetséges következményeket Tóth Gyula.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában