2019.12.10. 17:20
Nem csak nyárra szól a jogsi
Évekkel ezelőtt megszüntették a rutinvizsgát, emiatt a képzési folyamat felgyorsult.
Az első órákat célszerű gyérebb forgalomban eltölteni
Forrás: Shutterstock
Számtalanszor hallani, hogy a gépjárműoktatók túl hamar viszik ki tanítványaikat a forgalomba, s a leendő sofőrök – megfelelő tudás hiányában – nem tudják kezelni a különböző forgalmi szituációkat. Hagymási Sándor szakoktató segítségével próbáltuk feltárni, hogyan viszonyulnak a tanuló vezetők a téli közlekedéshez.
Számít a családi minta
– A tanulót az „alapcsomagban”, 30 óra alatt nem lehet mindenre felkészíteni. Meg lehet tanítani őket az autó irányítására, technikai feladatokra, de a belvárosi csúcsforgalom kezelésére vagy egy megkülönböztető jelzéseit használó jármű érkezésére, esetleg az ünnepek közeledtével megnövekedett gyalogosforgalomra már nem.
– A tanulók minden évben megkeresnek, hogy elmarad-e a vezetés, mert leesett a hó. A szülői ráhatás szintén gondot okoz, sokan nem engedik a gyereküket ilyenkor vezetni, ugyanakkor abba bele kell gondolni, hogy tél minden évben van. Gyakran hallom azt is, hogy „majd apa megtanít hóban vezetni”. Ezzel a hozzáállással az a baj, hogy többnyire a korábbi évek alatt beágyazódott rossz szokásokat is átadják a szülők a gyermekeiknek. Volt olyan tanulóm, aki a védett úton haladva a gázpedálra lépett, hogy egy autó ne tudjon besorolni. Amikor kérdőre vontam, azt válaszolta: „Apa sem engedné be.” A tanuló első szárnypróbálgatásai során a családtagokat igyekszik utánozni, de ez a vizsgán nem biztos, hogy jó – emelte ki Hagymási Sándor.
Balogh Attila nemrégiben szerezte meg jogosítványát, így friss tapasztalatokkal felvértezve beszélt lapunknak a téli vezetésről.
– Az oktatómmal baráti kapcsolatot ápoltam, ezért nagyon könnyen meg tudtuk beszélni, hogy mikor és hogyan kell vezetnem. Minél hamarabb meg akartam szerezni a jogosítványt, így jöhetett bármilyen körülmény – eső, rendkívül rossz időjárás, markáns mínuszok –, én beültem a volán mögé. Persze, nálunk is voltak olyanok, akik szürkületben vagy egyéb, kihívást jelentő szituációkban nem akartak vezetni. Az oktatóm rugalmasan kezelte ezeket a helyzeteket, nem erőltette a vezetést – árulta el Attila.
Évekkel ezelőtt megszüntették a rutinvizsgát a gépjárművezetők oktatásában, emiatt a képzési folyamat felgyorsult. Felmerül a kérdés: előnyös-e, hogy egy tanuló vezető minden korábbi tapasztalat nélkül, akár az első órán is közlekedhet a forgalomban?
– Az oktatói tematikák nem rögzítik pontosan, mikor lehet kivinni a tanulót a forgalomba. Arra van szabályozás, hogy milyen tudással kell rendelkeznie, mielőtt a városban vezethet, de sajnos, ezeket sem minden esetben tartják be. Ilyenkor előtérbe kerül az oktató felelőssége, hiszen az első órákat célszerű lenne gyérebb forgalomban eltölteni, nem pedig a belvárosban. Aki túl hamar kerül ki a csúcsforgalomba, akkora terheléssel szembesül, ami a későbbiekben gátlást alakíthat ki nála – mutatott rá Hagymási Sándor.
MI