Máriapócs

2019.05.22. 17:30

Ahol élmény az ütközés és a borulás

Megnyílt Magyarország harmadik professzionális vezetéstechnikai tanpályája a RabócsiRingen.

– Izgalmas nap elé nézünk – búgott a mikrofonba Kasuba L. Szilárd hangja, aki az ünnepélyes átadás moderátora volt a RabócsiRingen. Ott, ahol újabb modullal bővült az eddig is sokszínű paletta: a ralikrossz, a motorsport, a gokart és a drift után a vezetéstechnikai tanpálya gyarapítja a Máriapócs melletti komplexum profilját.

– Édesapám álmának valóra váltásával huszonhárom éve kezdődött el a folyamat, 1996-ban adtuk át a versenypályát, és rendeztük meg az első ralikrosszversenyt.

Az aquatálcában a kocsi vízkiszorító képességét lehet tesztelni | Fotók: Janics Attila

– A családi vállalkozásunk következő darabjai úgy épültek egymásra, mint a legó­kockák. A húszhektáros területen sok nemzetközi autós rendezvénynek adtunk otthont eddig, az új tanpálya pedig egy nagy űrt tölt be a keleti országrészben, és bár csak most adtuk át, már két országból is érdeklődtek, mert szeretnének ott is ugyanilyen komplexumot létesíteni – fejtegette ifjabb Rabócsi Tibor ügyvezető.

Új impulzus

Az elmúlt években, aki szerette volna magát kipróbálni amatőrként professzionális miliőben, annak a Hungaroringre vagy a zsámbéki Drivingcamp Hungary területére kellett utaznia. Ezen a helyzeten szerettek volna változtatni, amikor kitalálták, hogy új impulzust kapjon a RabócsiRing, amely már 40 hektáron terül el a nyitáshoz képest.

Eleinte a ralikrosszra alapoztak, és mostanság is Közép-Európa-bajnoki futamokat rendeznek, majd a XXI. század elején előbb gokart­pálya, aztán néhány esztendővel később driftpálya épült.

Orosz István atya áldotta meg a tanpályát

– A hatóságok korábban is használták vezetéstechnikai céllal a RabócsiRinget, viszont sok alapelem hiányzott. Felmértük az igényeket és a lehetőségeket, látványtervet készítettünk, és tavaly kezdődhetett el a tényleges munka – önerőből. Fontos szempont volt, hogy illeszkedjen a meglévő versenypályához, így kombinatív módon illeszkedik a többi pályatesthez. Az innovatív fejlesztés során olyan vízelvezető rendszert alakítottunk ki, ami az esővizet összegyűjti, és egy mesterséges tóban, ciszternában tárolja azt. Ez biztosítja a vízkilövő berendezések működéséhez szükséges vizet.

A kialakításnál arra törekedtek, hogy minél több, a közúton előforduló váratlan helyzetet szimuláljanak. Ezek biztonságos gyakorlásához nyújt segítséget a vezetéstechnikai tanpálya, amelyet Orosz István atya is megáldott. – A modern oktatóépületben profi instruktorok, képzett szakemberek tartják az elméleti kurzust, ami a járműfizikára és az ezt segítő biztonságtechnikai berendezések ismereteire épül. Azt követően a gyakorlatban elsősorban saját járművel közlekedhetnek a tanpályán az érdeklődők.

Modellezhető helyzetek

Több mint 600 millió forintból készült el az önerős beruházás, a vezetéstechnikai tanpálya, amelyet a támogatók és a média munkatársai már ki is próbálhattak. – A vízkilövő pályán mesterséges körülmények között csúszik az autó. Előnye, hogy nagy a bukótér, szemben az eddigi tanpályákkal, itt akár 70–80 km/órás maximális sebességgel lehet biztonságosan közlekedni – említette Hoffer Zsolt vezető instruktor. Elmondta, hogy az aquatálcában a kocsi vízkiszorító képességét lehet tesztelni akár 130 km/óra sebességgel.

Profi instruktorok ügyelnek a biztonságos közlekedésre

Vagyis autópályán előforduló helyzetet modellezhetnek. A szlalommodulban a kanyarodást gyakorolhatják, de az elsődleges vészelhárítás is tesztelhető. A körmodulban a nedves és a száraz felület közötti eltérő tapadással szembesülhetnek. A tolatási és a parkolási modul is része a kínálatnak. – A hidraulikus padon ütköző- és borulószimulátort fejlesztettünk ki, ami az országban egyedülálló innováció. Biztonságos körülmények között lehet megtapasztalni azt, hogy milyen élmény az ütközés és a borulás, illetve ezek kombinációja.

– A fedélzeti kamerával mobiltelefonon is nézhetik kintről a benn ülők reakcióit. Azt kívánom, hogy csak nálunk éljék át a biztonságos ütközést és borulást! – tette hozzá Hoffer Zsolt.

Szubjektív

A lehetőségek korlátlan tárháza a RabócsiRing. Valamit viszont hiába keres a látogató – nem talál. Ez pedig a kátyú. Az átadás óta eltelt huszonhárom évben bebizonyította az útépítéssel is foglalkozó családi vállalkozás, hogy annak idején bátor, de betonbiztosan megalapozott döntés volt a semmiből életre kelteni a ralikrosszosok, a gokartosok, a driftesek és a motorosok birodalmát. A frissen átadott vezetéstechnikai tanpályán profi körülmények fogadják az amatőröket is, akik a közlekedésbiztonságba vetett hitüket átültethetik a gyakorlatba. Így lesz az önerős beruházásból közkincs.

- Ladányi Tóth Lajos -

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában