2018.12.12. 16:36
Ütközés, borulás Máriapócson - biztonságosan
Máriapócs - A szerencsésebbek már tesztelték is a vadonatúj tanpályát, amely tavasszal nyílik a RabócsiRingen.
Máriapócs - A szerencsésebbek már tesztelték is a vadonatúj tanpályát, amely tavasszal nyílik a RabócsiRingen.
Közép-Európa legjobb drift- és egyik legjobb ralikrossz- és gokartpályája hírében áll a RabócsiRing. Máriapócs közelében 22 éve 20 hektáron önerőből épült a családi remekmű. A bő két évtized során számtalan nemzetközi autós rendezvénynek volt a házigazdája a terebélyesedő létesítmény. Újabban már vezetéstechnikai tanpályaként is jegyzik, ami a keleti országrészben komoly hiányt pótol.
Profi tanpálya
– Aki eddig szerette volna magát kipróbálni amatőrként professzionális környezetben, annak vagy a Hungaroringre vagy a zsámbéki drivingcamp Hungary területére kellett utaznia. Ezen a helyzeten szerettünk volna változtatni akkor, amikor kitaláltuk, hogy új profillal bővüljünk. Az első kapavágáshoz képest megduplázódtunk, immár 40 hektáron terül el a RabócsiRing. A nyitás idején a ralikrosszra alapoztunk (manapság is Közép-Európa-bajnoki futamokat rendezünk), aztán a 2000-es évek elején előbb gokartpálya, majd néhány évvel később driftpálya épült. Jelenleg megközelítőleg 60 ezer négyzetméter felületet borít aszfalt és 1500 ember befogadására alkalmas lelátó magasodik a versenypálya, a depó, a parkoló és a kemping mellett – festett képet a saját alkotásukról ifjabb Rabócsi Tibor ügyvezető.
– Amikor a tulajdonosok vizionálták a vezetéstechnikai tanpályát, a pozitív előzményekre építettek, ugyanis a hatóságok már korábban is használták hasonló céllal a RabócsiRinget, de a különböző modulok hiányoztak. Az igényekhez igazodva ezeket úgy építették fel, mint a legokockákat.
– Tavaly láttunk munkához, és odáig jutottunk, hogy immár tesztüzemmódban tevékenykedünk. Magyarországon időrendben ez a harmadik profi tanpálya, ahol cégek képviselői vagy civil emberek számára jövőre elérhetővé válik a biztonságos képzés – jegyezte meg ifj. Rabócsi Tibor. – Instruktorok, képzett szakemberek várják az érdeklődőket. Az elméleti kurzus a járműfizikára és az ezeket segítő biztonságtechnikai berendezések ismereteire épül, aztán a gyakorlatban elsősorban saját járművel közlekedhetnek a tanpályán.
Önerőből több mint 500 millió forintból készült el az újdonság.
Pánikhelyzetet kreálhatnak
– A vízkilövő pályán mesterséges körülmények között csúszik az autó. Előny, hogy nagy a bukótér, szemben az eddigi tanpályákkal itt akár 70–80 km/órás maximális sebességgel lehet biztonságosan közlekedni. Az aquatálcában a kocsi vízkiszorító képességét lehet tesztelni akár 130 km/óra sebességgel. Tehát autópályán előforduló helyzetet lehet modellezni. A szlalommodulban a kanyarodást lehet gyakorolni. Az elsődleges vészelhárítás úgyszintén tesztelhető. A körmodulban a nedves és a száraz felület közötti eltérő tapadással szembesülhetnek. A tolatási modul önmagáért beszél. Hidraulikus padon ütköző és boruló szimulátort fejlesztettünk. Elsőre vidámparknak tűnik, de akár pánikhelyzetet is kreálhatunk kinyíló légzsákokkal. A belső kamerákkal akár mobiltelefonon is nézhetik kintről a benn ülők reakcióit. Ez tipikusan az az ütközés és borulás, ami garantáltan biztonságos – mondta ifj. Rabócsi Tibor, aki elárulta, hogy a létesítmény mellett hamarosan off-road pálya is épül, ahol a pickuposok és a terepjárósok tobzódhatnak.
Szubjektív
Joseph Heller szatirikus történelmi regénye, A 22-es csapdája filmként is hosszú utat járt be. A 22-es szám a Máriapócs melletti autós szentély életében azt üzeni: a film pereg tovább. A családi kezdeményezés a bő két évtized során messze földön híres lett, a ralisok, a gokartosok és a driftesek egyaránt otthonosan kígyóznak az aszfaltcsíkokon. A vezetéstechnikai pálya frappáns újítás, az amatőrökre profi körülmények várnak. Mesterséges csapdákat kell kikerülniük, hogy a saját filmjükben ők legyenek a főhősök.
- Ladányi Tóth Lajos -