Helyi közélet

2018.03.19. 08:13

Az ember tévedhet, a helyszín az igazat mondja - Fókuszban a helyszínelők

Nyíregyháza - A közelmúltban 12 órás „szolgálatra jelentkeztünk” a baleseti helyszínelőknél.

Nyíregyháza - A közelmúltban 12 órás „szolgálatra jelentkeztünk” a baleseti helyszínelőknél.

A reggel 8 órai eligazításra érkezünk a Nyíregyházi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályára, ahol Morvai Szabolcs alezredes irodájában már ránk vár Juhász Zsolt zászlós és Májer Dávid őrmester. A két helyszínelőt kísérjük el, hogy bepillantást nyerjünk egy napjukba, a munkájukba.

Amíg az osztályvezető ellenőrzi az iratokat, és szignálja a bírságolási tömböt, tekintetünk a falon lévő hatalmas megyetérképre vetődik. Színes gombostűk jelzik a baleseteket. – Abból egy is sok! – reagál a halálos kimenetelű baleseteket jelző fekete pontokra az alezredes, de nincs idő sokáig időzni, befut az első hívás.

Nyilak, számok, fényképek

Csíp a hideg, havas eső szemerkél, Nyírturára tartunk, ahol egy teherautó megrongált egy tűzcsapot. A Temető utcánál a szakemberek már elvégezték a helyreállítási feladatokat, a tűzcsap nem ontja magából a vizet, de a betonalap repedéséből látszik, a több tonnás jármű mindent vitt.

Zsolt előbb a helyszínen lévő járőrökkel, majd a szolgáltató szakembereivel egyeztet, közben Dávid az autó csomagtartójából előveszi a filmekből már jól ismert, az egyes részletek jelöléséhez szükséges számozott fémtáblácskákat, bójákat, elkerül a tolómérő, azaz a „toli”, amivel távolságot mér, s a neonfesték, hiszen a kréta nedves burkolaton használhatatlan. A méréshez kell a „rögzítési pont”, amihez viszonyítva végzik el a helyszín felmérését, s készül el a helyszínrajz.

A szakemberek elmondják, amit ők megtudtak, telnek a jegyzőkönyvben a sorok, közben Zsolt telefonál, a kamionsofőrrel folytatott a beszélgetésből csak annyit hallunk, amikor ő erre járt, már törött volt a csap. Felveszik az adatait, készülnek a fényképek. A nyomokból jól látszik, honnan érkezett, hol csapta el a csapot a sofőr és merre ment tovább. Nyilak, számok és fényképek, ezek adják majd a jelentés alapját. – A nyomok mindent elmondanak, ezért fontos, hogy nagyon pontosan rögzítsük azokat – magyarázza Dávid, a hatalmas mesterséges tavat látva pedig azt mondja a vizes szakember, 150-200 ezer forint lehet az okozott kár.

– Úgy tűnik – mutat Dávid a fekete keréknyomra a tűzcsapon –, kanyarodás közben feltehetően az utolsó kerék döntötte ki az oszlopot. – Van a közelben kamera? – vetődik fel a kérdés, mert az segítséget adhat ahhoz, hogy mikor és ki járt erre a baleset időpontjában. Húsz perc tökéletesen elég ahhoz, hogy megdermedjenek a kéz ujjai, zsiborgással fejezze ki a láb, hideg van, s ez egy „rövid helyszín”, hiszen nagyobb baleseteknél nem ritkán több órán át tart a helyszínelés.

Az időjárásnak is jelentősége van

Visszaérve a kapitányságra jön a papírmunka, jelentés készül, méretarányos helyszínvázlat fénykép mellékletekkel. Az üres 12 oldalas jegyzőkönyvbe lapozva kiderül, még a pontos időjárást is fel kell tüntetni, igen, ennek is jelentősége van.

– Úgy kell elkészíteni a jegyzőkönyvet, hogy ha azt hetek, vagy akár évek múlva bárki előveszi, tökéletesen maga előtt lássa a helyszínt, úgy, ahogy mi – erősíti meg a rendőr zászlós, miért nem engedhető meg a felületesség. – Ebből dolgozik majd a vizsgáló, de ezt nézi meg a szakértő, ha kirendelik és ez az első, amit tanulmányoz a bíró is, ha odáig jut az ügy.

Billentyűkopogás zaja mellett térünk vissza a szemközti osztályvezetői irodába, ahol Morvai Szabolcstól megtudjuk, 13 helyszínelő dolgozik az osztályon, hozzájuk tartozik a megye több mint egyharmada, ami hatalmas terület, s ha a több mint félezer személyi sérüléssel és a több mint 1000 anyagi kárral járó baleseti számot vesszük, nagyon sok munkájuk van a helyszínelőknek – hozzájuk nem lehet azonnal bekerülni.

– Nyolc év szolgálati tapasztalattal lehet bekerülni, majd jön egy három hónapos szaktanfolyam – sorolja az alezredes. Sikerül rendhagyó napon a kapitányságra érkeznünk, mert kora délután demonstratív rendőri jelenléttel az osztály munkatársai, valamint a polgárőrök ott állnak majd a kijelölt gyalogosátkelő-helyeknél. Az apropó szomorú, az utóbbi időben megnőtt azon balesetek a száma, ahol a „zebrán” ütötték el a gyalogost.

A csendes időszak lehetőséget ad arra, hogy Zsolt és Dávid is részt vegyen az akcióban. Őket a törvényszék épülete elé küldik, ahol épp egy nappal korábban ütöttek el egy járókelőt.

– Helyszínelők vagyunk, de közlekedési rendőrök is, az osztály munkatársai, ha nincs helyszín és kiemelt biztosítási feladat adódik természetes, hogy részt veszünk az akcióban, tudva azt is, bármelyik percben indulnunk kell egy balesethez – magyarázzák. A 13 órakor kezdődő eligazítást követően újra megbizonyosodhatunk arról, az egyenruha látványa hihetetlenül előzékennyé, óvatosan és körültekintően vezetővé teszi a legvagányabb autósokat is.

Könnyű vagy súlyos sérülés

– Régen volt ilyen csendes napunk – jegyzi meg a két helyszínelő, de előre „megjósolták”, estére lesz még esemény. Aztán érkezik a jelzés, a Család utcán motorost ütött el egy autó. A helyszínen hihetetlenül sok a kíváncsiskodó, nézelődő és érdeklődő.

A tapasztalt helyszínelők néhány pillantásból fel tudják mérni, hogy mi történhetett. A pontos képhez meg kell hallgatni a baleset résztvevőit, ha nem szorulnak orvosi ellátásra, itt a vállát fájlaló motorost kórházba vitték, így a helyszínelés befejezése után még oda is be kell menni. Ekkor tudják meg, hogy könnyű vagy súlyos sérüléssel járt-e a baleset.

Zsolté most is a papírmunka, meghallgatja a helyszínre először érkezett kollégákat, majd az autót vezető fiatal férfit, dokumentálja az elmondottakat, közben Dávid mér, fényképez, jelöl. A szemle során féknyomokat keresnek, de dokumentálni kell a karcolásokat, festéknyomokat, a törött darabokat, hiszen ezek sok mindenről árulkodnak.

A védett úton közlekedő robogóst a nem nagy sebességgel érkező, balra nagyívben kanyarodó autó elsodorta, de ez csak az elsődleges vélemény. Dávid „gyorsan” elvégzi a zsúfolt Család utcán a mérési és fényképezési feladatokat, míg dolgozik, kollégái irányítják félpályán a forgalmat.

Át kell adni a forgalomnak a baleset helyszínét mihamarabb. Ha újraindul a forgalom, akkor a helyszín már megsemmisül – utal egy fontos momentumra Dávid.

Ez a szemle véget sem ér, már Eperjes utcán várják a helyszínelőket, ahol egy az útról lesodródó autó nekiment egy álló kocsinak. Az egyre sűrűsödő sötétséggel versenyben kúszik lefelé a hőmérő higanyszála…

Elismert felelőőség – bírság

A történet első verziójában még egy kiugró kutya miatt rántotta el a kisbusz vetetője a kormányt, ám mire vége a helyszínelésnek, elismeri a felelősségét és átveszi a helyszíni bírságról kiállított csekket. Aztán már megyünk is pár száz méterrel arrébb, a Korányi Frigyes utcán egy Suzuki és egy terepjáró karambolozott. Az előbbi laikus szemmel is annyira összetört, hogy többe kerülhet a javítási költség, mint amennyit a kocsi ér… A vétkes fél itt is elismeri a felelősségét, a helyszíni bírság kiszabása után mehetünk a kórházba, ahová több mint két órával korábban indultunk. Rutinosan lép a két helyszínelő a traumatológiai állomásra, határozott kopogás, nyílik az ajtó. Az orvosi vizsgálat megállapította: könnyű sérülés, zúzódásokat szenvedett a robogós.

A helyszínelők újra visszatérnek a Stadion utcára, jelentést írnak, a két bírságot rögzítik a nyilvántartásban, a fényképeket feltöltik az ügyiratokhoz a helyszínrajzzal együtt, az anyagok az irattárba kerülhetnek. A személyi sérüléses baleset jegyzőkönyvével több lesz a munka, de időben és pontosan elkészül az is. A 12 órás szolgálat lassan a helyszínelőknek is véget ér…


Kisautóval szimulálták, hogy történhetett az eset

Nem lehet elbizonytalanodni, mindig pontosan tudni kell, mit és miért csinálnak.

– Nekünk a helyszín kell, hogy elmesélje, mi történt – mondja Zsolt, hiszen gyakran előfordul, hogy megpróbálják félrevezetni őket. A vétkes nem ismeri el a felelősségét, mivel meggyőződése, hogy ő nem hibázhatott, és végsőkig képes kitartani a vélt igaza mellett, mert a következményektől tart. A helyszínelők azt mondják, ezeket a helyzeteket mindig nyugodtan kell kezelni, a nyomok és a bizonyítékok a döntőek.

– Egyet nem szabad: hogy bizonytalannak lássanak, tudnod kell, hogy mit és miért csinálsz, s ez igaz akkor is, ha a helyszínen mást találsz, mint amire a bejelentés alapján először gondoltál. Nagyon gyorsan kell újragondolni, mi a teendő – hangsúlyozza Zsolt.

– Volt olyan helyszínünk, amikor kisautóval szimuláltuk a balesetet, mert annyi ellentmondó információt kaptunk, miközben a helyszín teljesen mást mutatott – említi Dávid, majd hozzáteszi: több esetben a baleset rekonstruálásához szükség van a szemtanúk vallomására is, ilyenkor kérik a média segítségét.

Folyamatos tanulás

– Ezen a szakterületen nem elég az alaprendőri végzettség, és a speciális szaktanfolyam, ahol megtanuljuk a technikát, jogszabályokat, rengeteg képzés és szaktanfolyam van, ez a munka folyamatos továbbtanulásból áll – magyarázza Zsolt, aki a katonai pályát cserélte a rendőrségi kötelékre. Budapesten kezdett, majd sikerült a megyébe átjönnie és tudja, a legjobb döntést hozta meg, amikor helyszínelő lett. – Fontosak a képzések, mert mindig találkozni valami újdonsággal, a jogszabályok pedig folyamatosan változnak. A munkánkban szükség van kriminalisztikára, nyomrögzítésre, kriminálpszichológiai ismeretekre is. A közlekedés szabályait kívülről, álmából felkeltve kell tudnunk – sorolja a zászlós, milyen ismeretekből, szakmai tudásanyagből merítenek.

– Én még fiatal helyszínelő vagyok – jegyzi meg Dávid –, nagyon sokat kell tanulnom. – S ezt annyira igen komolyan veszi, volt, hogy akkor is azonnal elindult egy nagy baleset helyszínére, amikor nem is volt szolgálatban.

Ez nem film, ez a valóság

– Így lehet a legtöbb fogást ellesni, az idős, tapasztalt kollégáktól tanulhatok nagyon sokat és ezt ki is használom. El sem tudom képzelni, hogy ne helyszínelő legyek, ez az én hivatásom – jelenti ki nagyon határozottan, s úgy tűnik, a közlekedésrendészeti osztályon mindenki ilyen elhivatott. Amit persze nem érzékel az az autós, aki hosszú ideje várja, hogy megérkezzenek a helyszínelők, mert azt nem tudhatja, hogy a illetékességi területük mely pontján rögzítik a nyomokat, s amikor 2-3 órás a szemle, akkor azt befejezni és a következő helyszínere érni idő, sok idő.

– Tudjuk és látjuk, hogy amikor útlezárás van, vagy egy súlyos baleset miatt el kell terelni a forgalmat, az emberek türelmetlenek – ismeri el Zsolt és Dávid is. – Mi emiatt nem kapkodhatunk, ezt is ki kell zárnunk a helyszínen, hiszen a munkánktól függ az ügy. A helyszínelős filmek végtelenül távol állnak a valóságtól, az szórakoztató műfaj, ez viszont a valóság, minden nap – hangsúlyozzák.


A féknyomok iránya, megtörése is árulkodó

A baleseti helyszínelők is figyelik az időjárás jelentést.

A közlekedési baleseteket a rendőrök is ugyanazon KRESZ szabálygyűjtemény alapján ítélik meg, mint amiből a járművezetők tanulnak. Emiatt sokan ránézésre is úgy érzik, hitelesen tudják megítélni a baleset körülményeit. A rendőrök avatott szeme azonban sokszor mást is keres, mint a gépkocsi típusa. A féknyomok iránya, megtörése is árulkodó, ahogy a horpadások szöge, magassága, a lehullott törmelék helye, mind beszédes.

A gépkocsik aljára tapadó homok, a lökhárító alatti sárréteg az ütközés pillanatában esik le, ugyanakkor az apró szemű festéket a többi jármű, vagy a szél is odébbtereli.

A kerékpárosnál szinte kiszámíthatóan előbb a sapka utána a kerékpár, végül az ember zuhan az aszfaltra. A rugalmas és a maradó alakváltozások sokasága a fizika nyelvén nem könnyen érthetőek, de a szakemberek számára ezek a döntő fogalmak.

Típushibák, meteorológia

Igen gyakran előfordul, hogy egy helyszín említésekor már tudható, hogy milyen baleset történt.

Délután fáradtak az emberek, ha ez a pénteki bevásárlással párosul, szinte biztos a ráfutásos ütközés. A jelzőlámpák hangolása általában megakadályozza a balesetet, inkább a torlódások idején elég egy pillanat a koccanáshoz.

Az egyik legveszélyesebb helyzet, amikor kanyarodó autót előz egy jármű. Tanácsos nagyon körültekintően kanyarodni, mert a takarásból felbukkanó (gyorsabb jármű) egy pillanat alatt odaér. Ha nincs személyi sérülés, és tereptárgyban (tábla, kerítés, korlát stb.) nincs kár, nem szükséges rendőrt hívni. A baleseti helyszínelők is nézik az időjárásjelentést. A hirtelen lezúduló eső, az ónos eső miatt kialakult jegesedés vagy a több napos rekkenő kánikula ugyanúgy kihat a szervezetre, a reakcióidőre és a figyelemre, s hatással van a kerekek tapadására is.


„Jó értelembe vett fanatikusok vagyunk”

Ha a helyszínelők nem elég körültekintőek, meglehet, hogy valakit tévesen ítélnek el vagy mentenek fel.

Nyíregyháza. – Sok balesetet látunk, s mindegyik emlékezetes valamiért – válaszolja Dávid arra a kérdésre, melyik maradt meg emlékeiben a leginkább. Majd azt magyarázza, ahhoz, a munkájukat precízen és pontosan ellássák, meg kell tanulni „csak” helyszínként tekinteni a baleset színhelyére, ott és akkor nekik mindent, érzéseket, külső körülményeket ki kell zárniuk.

Csak így szabad, csak így lehet

– A szemle minden alapja, ha rosszul végezzük a feladatunkat, ha nem vagyunk kellően körültekintőek megtörténhet, hogy valakit tévesen ítélnek el, vagy vétkesként mentenek fel – érzékelteti a felelősségüket Zsolt, és szinte egyszerre teszik hozzá: mi is érző emberek vagyunk, de ha a hivatásunkról van szó, jó értelembe vett fanatikusok is. Ezt csak így szabad és csak így lehet csinálni.

S hogy mennyire emberek, azt jól példázta a Család utcai baleset is. A szemle végén, a robogós feleségének kellett hazatolnia a járművet. Nem tudta mit csináljon, érthetően zavart és ideges volt. A megnyugtató szavak, a jó tanácsok után úgy tűnt, nyugodtabban indult haza.

A közlekedésrendészeti osztály összetartó család, ha kell, egy-egy megrázó ügyet jó megbeszélni, majd elengedni.

KM

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában