Helyi közélet

2017.10.16. 08:11

"Várható volt a buszos utaztatások szigorítása"

Nyíregyháza - Az idén januári, Verona melletti tragédia a legsúlyosabb az 1999-es deutschlandsbergi eset óta a külföldön magyar állampolgárokat ért buszbalesetek között. A sítáborból hazafelé tartó busszal történt balesetben tizenheten vesztették az életüket.

Nyíregyháza - Az idén januári, Verona melletti tragédia a legsúlyosabb az 1999-es deutschlandsbergi eset óta a külföldön magyar állampolgárokat ért buszbalesetek között. A sítáborból hazafelé tartó busszal történt balesetben tizenheten vesztették az életüket.

Ez alapjaiban rengette meg a buszozással foglalkozók társadalmát. Ráirányította a figyelmet arra a szolgáltatói körre, melynek működési feltételeiről a közvélemény és a megrendelői oldal nem sokat tudott. Leginkább az iskolai csoportok buszos utaztatása került fókuszba.

Fő a biztonság

Magyarországon a legutóbbi adat szerint 1557 olyan vállalkozást tartott nyilván a közlekedési hatóság, amely rendelkezett közúti személyszállítási engedéllyel, magyarán autóbusszal díj ellenében utast szállíthatott. A buszos vállalkozások közül 850 tagja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary), amely kiadta Az autóbuszos utazás tízparancsolata elnevezésű kézikönyvet. A cél az utasbiztonság növelése.

Ingyenesen terjesztik

– Fontos, hogy a biztonság érdekében az autóbuszos utazások résztvevői tisztában legyenek a szolgáltatásmegrendelés és a szolgáltatásnyújtás minden olyan részletével, amely az utasok és a többi közlekedő biztonságát és a közúti közlekedésben elvárt partnerséget szolgálja. Bízunk abban, hogy kiadványunk segítségül szolgál mindazoknak, akik a jövőben is a csoportos utazások legbiztonságosabb formáját, az autóbuszos utazást preferálják. A kisokost országosan ingyenesen terjesztik – mondta el Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára, aki abban bízik, hogy a hiánypótló kiadvány minden buszos utazás alapkellékévé válik, emellett pedig hamarosan az iskolákban is terjesztik.

A kalotaszegi kötődésű Gáll Sándor az ezredfordulón nyitotta meg utazási irodáját, ennek révén ő is rengeteg buszos utazást szervezett és vett részt rajtuk.

– Én mindig azt vallottam, hogy éjszaka nem szabad vezetni. Nem jó az senkinek. Az utas is fáradtan érkezik, ráadásul a sötétben nem lát semmit. Ezért az a szerencsés, ha legkésőbb este nyolcig elérjük az aznapi úti célt. Várható volt a buszos utaztatások szigorítása. Sajnos mindezt beárnyékolja a Verona melletti tragédia, melynek emléke élénken él. Nagy felelősséggel jár a sofőröknek a vezetés, a biztonságért pedig tenni kell.

A kézikönyv küldetése

– A kiadott kézikönyv akkor éri el a küldetését, ha a szakmabeliek és a laikusok is egyaránt betartják a benne leírtakat – adott hangot reményének Gáll Sándor.

Verona szörnyű emléke kísért

A veronai autóbusz-baleset 2017. január 20-án éjfél körül történt Verona és Velence között, San Martino Buon Albergo község külterületén, az A4-es autópálya 289-es kilométerszelvényénél, a Verona-kelet lehajtó közelében. Az autóbusz Franciaországból, a Szinyei Merse Pál Gimnázium által évente megrendezett sítáborból tartott hazafelé, amelyen a gimnázium tanárai, diákjai, egykori diákjai, az egyik tanár családtagjai, valamint két járművezető tartózkodtak, összesen 56 fő, közülük 43 fiatalkorú és 13 felnőtt (a két járművezetőt is beleértve). A Magyarország irányába, hazafelé tartó autóbusz letért az útról, és fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, majd egy autópályahíd pillérének csapódott, végül kigyulladt. A balesetben tizenheten vesztették az életüket.

Sajátságos tízparancsolat

– Reméljük, hogy a negyedszázados szakmai tapasztalataink felhasználásával leírtak hozzájárulnak ahhoz, hogy minden megrendelő a lehető legmegbízhatóbb személyszállítót válassza az utazásaihoz. A tízparancsolatot bővebben kifejtjük, íme címszavakban: 1. a szervezés (honnan kell buszt rendelni?), ne a kilométerdíj legyen az elsődleges szempont, 2. mennyi az annyi? (a díjképzés összetett), 3. szerződés (fontos a jogviszony), 4. vezetési és pihenőidők, 5. tudnivalók a buszról, 6. a buszos közlekedés specialitásai, 7. mit érdemes tudni a buszvezetőkről?, 8. mi szolgálja a biztonságot az autóbuszon?, 9. ha megtörténne a baj…, 10. érezzük jól magunkat az autóbuszon – sorolta a sajátságos tízparancsolatot Dittel Gábor.

KM-LTL

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában