2017.03.20. 11:38
Hasznos motoroskisokos
Nyíregyháza - Motorkerékpárosokat és segédmotorosokat érintik az utóbbi időszak fontosabb módosításai.
Nyíregyháza - Motorkerékpárosokat és segédmotorosokat érintik az utóbbi időszak fontosabb módosításai.
Bár az időjárás meglehetősen rapszodikus, a meteorológiai tavasz visszafordíthatatlanul berobogott. A motorosok kirajzottak Szabolcs-Szatmár-Beregben is, a kétkerekűek ellepték az aszfaltokat. Épp ezért hasznos felidézni azokat a fontos KRESZ-módosításokat, melyeket Szaszala László foglalt csokorba:
– A motorosok a közlekedés speciális szegmensét képezik. Hirtelen gyorsulnak, sebezhetőbbek, fokozott figyelem hárul rájuk. Egyre többen ébrednek fel a téli álmukból. Mindenképpen célszerűnek tartom, hogy tisztázzuk: milyen előírásoknak kell megfelelniük, mik vonatkoznak rájuk? A motorosok érdekében emelem fel a hangom – indokolt a Magyar Autóklub észak-alföldi régiójának elnöke.
Két évig kezdőnek minősül
Hét éve a KRESZ 36. szakaszában felsorolt járműveken kívül lehetőség van arra, hogy az autóbusz-forgalmi sávban az autóbusz és a trolibuszforgalom zavarása nélkül a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár is közlekedjen. Kerékpárral erre a sávra akkor lehet ráhajtani, ha azt jelzőtábla kifejezetten megengedi. Más jármű erre a forgalmi sávra a sáv keresztezését és bekanyarodásfelkészülését kivéve nem hajthat rá.
Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületben, szintbeli vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állniuk, az előre sorolásért a kétkerekű motorkerékpárral, illetve a segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett vagy azok között, kétkerekű kerékpárral pedig az úttest szélén az állójárművek mellett jobbról szabad előre haladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban, kanyarodásban nem akadályozzák.
Megállás a járdán: mozgáskorlátozott személy (illetve az őt szállító személy vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár (legalább másfél méter szabadon hagyásával) akkor is megállhat, ha megállást jelző tábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.
Bukósisak használata: a zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni. Kezdő vezetői engedéllyel utas nem szállítható (kettő évig kezdőnek minősül) – tudatta Szaszala László.
Szükséges a védőruha
Szaszala László nyomatékosította, hogy a motorosoknak gondosan fel kell készülniük az utazásra, hiszen a közút veszélyes üzem.
– Indulás előtt műszakilag ellenőrizni kell a motorkerékpárt, a kormányt, a fékeket, a gumikat, a világító- és a jelzőberendezéseket. A bukósisak, a kesztyű, a csizma és a magas szárú cipő mellett olyan ruha szükséges, amely véd az esetleges bukásból származó baleset esetén horzsolástól, ütéstől. Hosszabb útra csak motorosruházatban célszerű elindulni. Az utassal meg kell tanítani, hogy felszálláskor a lábát a lábtartóra helyezze és függőlegesen emeli át a másik lábát. A fel- és a leszállást is a bal oldalon kell begyakoroltatni.
KM-LTL
(folytatása következik)