2016.12.09. 09:56
Idős bácsi gázolta el a diáklányt Nyíregyházán: kora miatt vétett volna a sofőr?
Nyíregyháza - Nemrég egy 88 éves autóvezető csapott el egy diáklányt a zebrán. Vajon van-e levonható tanulság az esetből?
Nyíregyháza - Nemrég egy 88 éves autóvezető csapott el egy diáklányt a zebrán. Vajon van-e levonható tanulság az esetből?
– Akit az orvos egészségileg alkalmasnak talál a gépjárművezetésre, azt mi kérdés nélkül kiképezzük – osztotta meg velünk a tapasztalatait Tar Béla gépjármű-szakoktató a zebrán elcsapott diáklány esetével kapcsolatban. – De nyolcvanon felül már érdemes volna a reflexeket is leellenőrizni.
A törvény nem szabja meg, hány éves korig vezethetünk.
Dr. Kiss Csaba
Sok az ötven feletti
– Nekem is volt több hasonlóan különleges ügyfelem – folytatta a szakoktató. – Egy 64 esztendős hölgyet, aki rendre megbukott a vizsgán, többször is megpróbáltunk lebeszélni, de eltökélten küzdött tovább. Az ötödik sikertelen próbálkozás után el kellett küldenünk pályaalkalmassági vizsgálatra, ott aztán végérvényesen elutasították, mert sem a koordinációs készségei, sem a reflexei nem működtek megfelelően.
– S éppen két hete vizsgáztattunk egy 1941-es születésű bácsikát. Neki sem sikerült átmenni, de kijelentette, ő sem adja fel. Egyébként 50 vagy 55 éves tanulókkal meglehetősen gyakran találkozunk. Többségük egyedül maradt, s az elhunyt vagy különvált hozzátartozót, akinek a kezében korábban ott volt a kormány, pótolniuk kell, ha már maradt egy autó a birtokukban – mondta el Tar Béla.
Időseknek évente…
Dr. Kiss Csaba nyíregyházi családorvosnál igen gyakran fordulnak meg új jogosítványt szerzők vagy a vezetői engedélyüket megújítók. Az egészségeseknek nincs mitől tartaniuk, ugyanis rendre megkapják tőle az adott évre szóló alkalmassági véleményt.
– Aki ilyen idős, mint a tárgyalt gépkocsivezető, annak nyilván évente meg kell jelenni a háziorvosnál – kezdte sorolni a doktor a tudnivalókat. – Egyébként tudomásom szerint máig nincs olyan törvényileg előírt életkori korlát, ami megszabná, hány éves korig vezethetünk. Ha valaki szív- és érrendszeri betegséggel küzd, cukorbeteg vagy Parkinson-kórban szenved, szakorvosi véleményt is kérnie kell. De korlátozott mértékben akár még az ilyen páciensek is vezethetnek.
– Persze, ha valaki az egyik orvostól nem kapja meg az egészségügyi alkalmasságit, egy másiktól még beszerezheti. Azt nem állítanám, hogy évről évre egyre idősebbek kapnának kedvet a vezetéshez, nem látok ilyen tendenciát. Az én praxisomban sincs 88 éves. De elgondolkodtató, hogy ennek a balesetet okozónak hogyan lehetett még érvényes jogosítványa, már ha volt egyáltalán. A térfigyelő kamera felvételét megnézve kész csoda, hogy az a fiatal lány néhány felületi sérüléssel megúszta. Az eset tanulságait levonva, a magam részéről örömmel venném, ha egy egyszerű reakcióidő-mérést is beiktathatnánk a vizsgálatba. Ez nem igényelne bonyolult technikai felkészültséget – zárta mondanivalóját Kiss doktor.
A Nyíregyházán élő Szilágyi János 84 éves, jogosítványa 1965-től van. Kíváncsiak voltunk, vajon ő hogy látja, kell-e még az időseknek vezetniük.
– Az, hogy ki mennyire közlekedik szabályosan, biztonságosan, nem az életkortól függ. A szóban forgó baleset miatt most mi, idősek kerültünk reflektorfénybe, holott a tőlünk fiatalabbak sokkal több közlekedési vétséget követnek el. Szinte mindennapos a sebességhatárok túllépése, sokan figyelmen kívül hagyják a záróvonalat, úgy előznek.
Kilencven fölött a volánnál
– Az idősek mellett szólva hadd említsem meg az egyik ismerősömet, aki még 92 évesen is gyakran a volán mögé ül. Az biztos, hogy Magyarországon teljesen más a sofőrök vezetési morálja, mint Nyugat-Európában, s ez megint nem korfüggő. Svájcban elég volt csak közel mennem a zebrához, máris megálltak az autósok. Úgy kellett intenem, jelezve, hogy csak nézelődöm. Sokaknak a szabályszegés napi rutin. Például én áttolom a zebrán a kerékpáromat, a fiatal pedig le sem száll, úgy suhan el mellettem – emelt szót az idősek mellett Szilágyi János.
Szerettük volna a baleset elszenvedőjét is megkérdezni a történtekről, de megkeresésünkre a diáklány és családja – talán mert már szinte mindent elmondtak a sajtónak – elzárkózott a nyilatkozattól.
KM-MJ, MML
A gyerekek, fiatalok sokkal figyelmetlenebbek
Elsőbbsége mindig annak van, akinek megadják, de a gépjárművezetőktől elvárható, hogy elsőbbségadási kötelezettségüknek eleget tegyenek – közölte a rendőrség véleményét az esettel kapcsolatosan Fehérvári Marietta címzetes rendőr százados, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense.
– Az ilyen jellegű baleseteknél általában a leggyakoribb ok a figyelmetlenség, ami igaz a gyalogosokra és a gépkocsivezetőkre egyaránt. Az áthaladás útkereszteződésen vagy gyalogos-átkelőhelyen mindig fokozott veszélyhelyzetet jelent. Különösen indokolt az óvatosság az iskolák, óvodák környékén, ahol figyelemfelhívó táblák is figyelmeztetik a gépjárművezetőket. A gyerekek, fiatalok egyébként is sokkal figyelmetlenebbek a felnőtteknél, különösen csoportosan. Ezzel együtt a gyalogosnak is minden esetben meg kell győződni a biztonságos átkelés lehetőségéről. A gyalogosoknak, főként a gyerekeknek a saját biztonságuk érdekében azt javasoljuk, hogy ruházatukon vagy táskájukon fényvisszaverő matricát vagy egyéb láthatóságot elősegítő tárgyat viseljenek, melyek akár életet is menthetnek.
Nyíregyháza - Ezt meg hogy élte túl? Biztonsági kamera rögzítette a brutális balesetet: a Sóstói út és az Etel köz sarkán a zebrán gázolta el a gyalogost egy furgon. Szegény lány lerepült cipőjét az egyik közeli fa legmagasabb ágain találták meg - írja a blikk.hu.
Nyíregyháza - Csodával határos módon néhány horzsolással megúszta a balesetet Noémi, aki elmondta hogyan élte meg a balesetet. Jókedvűen mesélt a csizmáról, a sérüléseiről, és hogy mi volt az első gondolata, mikor magához tért - írja a blikk.hu.