2016.04.20. 12:46
Like-okban mért karrier
Nyíregyháza - Moliere-darab slam poetry-be ágyazva, zenével – ez a Tudós nők.
Nyíregyháza - Moliere-darab slam poetry-be ágyazva, zenével – ez a Tudós nők.
– Számomra nagyon fontos, hogy a nézők – a felnőttek és a diákok is – értsék a darab üzenetét. Meg kell találni azt a vonalat, amitől ez a történet ma is meg tud szólalni – ezt mondta Hargitai Iván a Tudós nők című darab olvasópróbáján még márciusban.
A Móricz Zsigmond Színház szombati bemutatója előtt azt kérdeztük a rendezőtől, megtalálta-e ezt a bizonyos vonalat.
Függetlenség, egyenjogúság
– A közönséget nem az érdekli, hogy mi történt abban a korban, amikor Moliere megírta a darabot: a nézők arra kíváncsiak, ami most történik, ami a saját életükben is fontos lehet.
A Tudós nők napjainkat is érintő felvetése az, mennyire lehet egy nő független, az egyenjogúságnak vannak-e határai, és ha igen, ezek hol húzódnak. Nagy kérdés, a társadalom képes-e alkalmazkodni a megváltozott női szerepekhez, de az is: a karrier mit pótol a nők életében.
Az emancipáció egyrészt természetes, másrészt rengeteg kérdést vet fel, de az előadás ezekre nem ad választ, azokat mindenkinek magának kell megtalálnia. Nem akartam hímsoviniszta darabot színpadra állítani, és azért, hogy a XVIII. századi mű megszólaljon, a slam poetry műfajába ágyaztuk, és sok zenével játsszuk – bízom abban, hogy így a fiatalok számára is izgalmassá tudjuk tenni. A mű központi eleme a tudás, ami ma már egyáltalán nem hatalom, és aminek eltorzult formái is vannak. A karrier manapság főként like-okban mérhető, a main stream-hez tartozás igényét jelzi, ahová a fiatalok minél rövidebb idő alatt be akarnak kerülni.
A kultúra Olümposza
– De furcsaságok a művészberkeken belül is vannak: az érzékeny művészek, akik a pályájukon szárnyalnak, és nap mint nap megváltják a világot, sokszor a saját családtagjaikról semmit sem tudnak. Mindent megtesznek azért, hogy feljussanak a kultúra Olümposzára, és nem merül fel bennük a kérdés: miért? Amiről a művészetnek szólnia kellene, sokszor a visszájára fordul és kirekesztéshez, lenézéshez vezet. A beteges hajlam a művészi elit tőzsdéjére űzi az embereket, akik értelmetlen hajszába kezdenek azért, hogy felérjenek a csúcsra. Onnan lenézve pedig már nem jut eszükbe a kérdés: mi végre ez az egész?
KM-SZA