2015.11.11. 12:24
Terápia a nagyszínpadon - beszélgetés Trokán Annával
Nyíregyháza - Lesz egy-egy olyan pont az előadás alatt, amikor bevillannak jelenetek a saját életünkből.
Nyíregyháza - Lesz egy-egy olyan pont az előadás alatt, amikor bevillannak jelenetek a saját életünkből.
Újabb bemutatóra készül a Móricz Zsigmond Színház társulata: szombaton Molnár Ferenc egyik legnépszerűbb darabját mutatják be. Az ördög címszerepét a teátrum igazgatója, Schlanger András játssza, a női főszereplő Trokán Anna lesz, az előadást a színház korábbi direktora, Tasnádi Csaba rendezi. A darab az 1907-as ősbemutató óta töretlenül sikeres, és ez nem véletlen: a Faust problémakörének egyedi feldolgozása különlegessé teszi, komoly erkölcs- és társadalomkritikája pedig a mai napig aktuális.
Az ördög az egyik leggyakrabban játszott magyar darab, Molnár Ferenc számára A Pál utcai fiúk mellett ez hozta meg a világhírnevet. Témája felborzolta a kedélyeket, mert Molnár nem csak leplezetlenül ábrázolta a férfi és nő viszonyát, az Ördög szerepeltetésével a tudatalatti cselekedeteket is megmagyarázta.
Érdekes az alaphelyzet: a festő a legjobb barátja feleségét készül lefesteni, amikor megjelenik az Ördög, hogy feltárja legtitkosabb gondolataikat, azokat, amelyeket sosem mertek volna egymásnak bevallani. A festő hiába próbálja elnyomni érzelmeit, az Ördög bebizonyítja, hogy nem közömbös az asszony iránt. A férj meghíva a festőt az estélyére, és elhiteti a szerelmes férfival, hogy a nő semmit sem visel az estélyi ruhája alatt… De vajon tényleg meztelen?
– A lelkét mindenképpen lemezteleníti a darab végére – mesélt lapunknak a szerepről Trokán Anna, aki pályafutása alatt a színháztörténelem nagyon sok jelentős nőalakját eljátszotta már.
Képes hazudni magának
Volt az Anna Karenina Kittyje, a Chicago Velma Kellyje, az Értelem és érzelemben Marianne Dashwoodot, a My Fair Ladyben Mrs. Higginst alakította, de Jeanne d’Arc-ként is láthatta a közönség. Nők: erősek, gyengék, irányíthatók és irányt mutatók. Hogy hol áll ezek között Az Ördög Jolánja?
– A két véglet között. Olyan asszony, aki hozzámegy valakihez, akit nem szeret, de elhatározza, hogy ennek ellenére boldog lesz. Egy ideig képes hazudni magának és tartani magát az elhatározásához, de megjelenik az ördög, és elsöpri az addigi életét. Jolán tipikus nő, éppen ezért a nézőtéren minden hölgy magára ismer majd. Lesz egy-egy olyan pont, amikor villámcsapásszerűen bevillannak a saját életükből jelenetek, és azt mondják, igen, én ezt ugyanígy rontottam el – mondja a színésznő, aki fiatal kora ellenére a saját tapasztalatait is be tudta építeni a szerepbe.
Hol van a határ?
Úgy véli, a színháznak az a feladata, hogy kérdéseket tegyen fel, az előadás után pedig a néző megtalálhatja a saját válaszait. – Az ördög olyan, mint egy terápia a pszichiáternél: elgondolkodtat azon, hogy jól éled-e az életedet. Pontosabban, hogy azt az életet éled-e, amit kell, ami neked a legjobb. Ha felismerjük, hogy becsapjuk magunkat, az már komoly lépés, de a neheze ezután jön, akkor, amikor kiderül, hogy képesek vagyunk-e változtatni. Szerintem minden azon múlik, hogy szeretjük-e magunkat eléggé, és ennek megfelelően tudjuk-e irányítani a sorsunkat. Persze, meg kell tudni találni a határt, eldönteni, hogy meddig lehetünk jó értelemben véve önzők, és ez nagyon nehéz, nem is mindig sikerül – mondja Trokán Anna, aki vendégművészként lép fel Az ördögben.
– Izgalmas helyzet, hiszen bár a színházban sok az ismerős, a darabbeli társaim közül eddig senkivel sem játszottam együtt. Inspiráló a feladat, amiben sokat segít, hogy szeretettel fogadtak, de nemcsak a színházban – nem tudom nem kiemelni Bajszi bá’-t, az ügyelők királyát, igazi klasszikus színházi ember, aki nélkül nem lenne teljes a produkció –, hanem a városban is: az egyik nap például rossz buszra szálltam, és a kedves útbaigazítás mellett buszjegyet is kaptam. Jó érzés volt, igazi nyíregyházi jelenet.
Színházi szerepek
Trokán Anna főbb szerepei
Anna Karenina (Veszprémi Petőfi Színház), Az isten lába (Budapesti Kamaraszínház), Chicago (Veszprém) Éden földön (Nemzeti Színház), Érinthetetlenek (Margitszigeti Szabadtéri Színpad), Isten ostora (Nemzeti Színház), Jeanne D’arc (Veszprém)