2015.07.12. 10:45
A cipős ügyek dominálnak
Nyíregyháza - A békéltetőtestület szerint a döntések zöme a fogyasztóknak kedvez.
Nyíregyháza - A békéltetőtestület szerint a döntések zöme a fogyasztóknak kedvez.
Illusztris vendég tisztelte meg jelenlétével a megyei békéltetőtestület szakmai megbeszélését. Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára felidézte a friss törvénymódosítást, miszerint augusztus közepétől az érintett vállalkozásoknak is kötelező részt venniük a békéltető eljárásokon.
– A testület munkájának az a célja, hogy a fogyasztók és a vállalkozások vitás ügyeikben bíróságon kívül is megegyezhessenek. Mi ezt alternatív vitarendezésnek hívjuk – fogalmazott Görömbeiné dr. Balmaz Katalin, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Békéltető Testület elnöke.
Az első békéltetőtestületek az országban 1998-ban alakultak meg. Azóta több ezer eljárást regisztráltak, amelyek végén zömmel a fogyasztók lehettek boldogabbak.
Ajánlás és útmutatás
– Kimutatásunk szerint tavaly 230 lezárt ügyet intéztünk a megyében, az idei év első felében pedig 138-at. Mi ajánlást tudunk fogalmazni, illetve utat mutatunk a fogyasztóknak. A mi testületünk tizenöt éves múltra tekint vissza, és igyekeztünk minél szélesebb körben megismertetni a tevékenységünket, ami ingyenesen vehető igénybe. A bírósági eljárás kiváltására törekszünk. Az ügyintézési határidő 90 nap, de valójában jóval rövidebb az átfutási időtartam.
– Elmondható, hogy még mindig a cipős ügyek vezetik a listát, 2014-ben összesen 88 volt ilyen jellegű kifogás. Előfordul, hogy a magasabb árkategóriájú, márkás, teljesen elhasznált lábbelit szeretnék kicseréltetni, és csodálkoznak, hogy erre nem hajlandó az eladó. A közüzemi szolgáltatásokhoz köthető különböző szabálytalan vételezések is slágertémát jelentenek. A modern kor vívmányaként pedig az okostelefonokkal, a tabletekkel és a laptopokkal összefüggésbe hozható fogyasztói panaszok is elszaporodtak. Tapasztalatunk szerint erősödött a fogyasztók tudatossága, egyre tájékozottabbak a fogyasztóvédelem területén.
Görömbeiné dr. Balmaz Katalin hozzátette: a békéltetőtestületi eljárás megindításának előfeltétele, hogy fogyasztó először megpróbálja a panaszos ügyét közvetlenül a vállalkozással rendezni. Ha ez nem vezet eredményre, akkor fordulhatnak írásban a megyei békéltetőtestülethez.
Elérhetőség
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Békéltető Testület
Cím: Nyíregyháza, Széchenyi u. 2.
Telefon: (42) 311-544, (42) 420-180
Fax: (42) 311-750
E-mail: [email protected]