2011.10.24. 20:29
Közlekedési ki mit nem tud
Nyíregyháza - Egymást érik a szerkesztőségünkhöz eljuttatott panaszos levelek, e-mailek és telefonok, mióta új forgalmi rend lépett életbe az Egyház utca – Bethlen Gábor utca csomópontjában, és beüzemelték a forgalomirányító lámpát.
Nyíregyháza - Egymást érik a szerkesztőségünkhöz eljuttatott panaszos levelek, e-mailek és telefonok, mióta új forgalmi rend lépett életbe az Egyház utca – Bethlen Gábor utca csomópontjában, és beüzemelték a forgalomirányító lámpát.– A nagyposta felől érkező autósok a görögkatolikus templom előtt későn észlelik, hogy a szélső sávból csak jobbra lehet menni. Akik egyenesen haladnának, kénytelenek átsorolni a másik sávba, csakhogy az ott álló kocsik miatt ez nehezen megy. Amíg ők várakoznak, feltartják a mögöttük érkező, jobbra haladni szándékozó autósokat – panaszolja Tóth István, hűséges nyíregyházi előfizetőnk.
Nagy András nyírbátori vállalkozó naponta megfordul a megyeszékhelyen üzleti ügyei miatt. – A templom előtti belső sorból az egyenesen haladók, az útkereszteződésen áthaladva ösztönösen a belső sávban haladnak tovább, csakhogy az a színházhoz vezet. Aki a Bethlen Gábor utcán egyenesen akar tovább menni, pánikszerűen sorol át a másik sávba. Egyrészt vagy feltartja a sort, másrészt, ha hirtelen sávot vált, balesetveszélyes helyzetet teremt, amire volt is már példa az elmúlt napokban – összegzi tapasztalatait a mikrobusszal közlekedő kisiparos.
Az Egyház utca – Síp utca átépítése és bővítése, valamint a Mártírok tere és a Kálvin tér rekonstrukciója a „Belvárosi terek integrált funkcióbővítő fejlesztése Nyíregyházán” elnevezésű ÉAOP pályázat egyik projektelemeként valósult meg. Október 21-én 15 órakor végre megtörtént a csomópontban lévő forgalomirányító lámpa próbaüzembe helyezése, amely a korábban rendkívül balesetveszélyes áthaladást hivatott szabályozni.
A megszokás okozhatja a problémát
Móré Gusztáv projektmenedzser elmondta: az Egyház utca – Bethlen Gábor utca csomópontjában a forgalmi rend kialakítása az építési engedélynek megfelelően és már a tervezés is az építési engedélyhez készült forgalomszámlálás alapján történt.
– A kialakított új forgalmi rend amiatt okozhat problémákat, hogy az autóvezetők jelentős része megszokásból vezet, és a forgalomirányító lámpa, illetve az előjelző tábla jelzésit nem kíséri figyelemmel. A Bercsényi út felől a Bethlen Gábor utca felé egyenesen haladók részére a haladási irány egyértelművé tétele érdekében hamarosan felfestenek egy szaggatott vonalat, ezzel is segítve a biztonságos áthaladást – árulta el a szakember, hozzátéve: a vonatkozó előírások szerint a bekapcsolást követő 3 hónap múlva a közút kezelőjének (NYÍRVV Kft.) módjában áll felülvizsgálnia a kialakított forgalmi rendet, és elvégeztetnie a szükséges módosításokat, ám addig is arra kérik az érintett kereszteződésen áthaladókat, hogy a próbaüzem alatt a jelzőtábláknak és útburkolati jeleknek megfelelően, a jelzőlámpa jelzései szerint, figyelmesen közlekedjenek.
Hatalmas jármű, óriási felelősség
Jó néhány útszakasz, illetve kereszteződés található a belvárosban, amely miatt joggal bosszankodhatnak az autósok. A nagy testű szimpla vagy csuklós autóbuszok volánja mögött ülőktől az átlagosnál is nagyobb körültekintést kíván a közlekedés, hiszen számtalan utas testi épségére és életére kell vigyázniuk.
Palicz János, a Szabolcs Volán sokat tapasztalt buszsofőrje így mesélt „élményeiről”: – Nem kétlem, hogy az Egyház utca és Bethlen Gábor utca csomópontjában kialakított forgalmi rend az ütemes és biztonságos haladást hivatott szolgálni, ám a kezdeti tapasztalatok alapján egyelőre elég döcögősen halad a forgalom, gyakori a dugó és a szabálytalan, balesetveszélyt előidéző sávváltás. A helyi járatokon, főleg csúcsidőben, sok az álló utas, egy hirtelen fékezés miatt könnyen megsérülhetnek, tehát nemcsak a járművünk, hanem a felelősségünk is óriási! Többnyire a 8-as, 10-es, 14-es járatokra vagyok beosztva. A szabálytalanul parkoló autók kerülgetése, a tilosban átszaladó gyalogosok, a szlalomozó biciklisek, a száguldozó motorosok és a KRESZ-re szintén fittyet hányó személygépkocsik vezetői sok bosszúságot okoznak nekünk – mondja.
- KM -