2009.12.09. 11:15
Ma is kell egy kis fojtott erotika
<p>Nyíregyháza - Sejtelmes, költői<br /> díszlet, egyszer körbezár, máskor<br /> kinyílik. Helyszíne a kabarénak, ahol<br /> az emberek elfelejthetik gondjaikat,<br /> átadhatják magukat az örömnek<br /> és a felejtésnek. A kabaré a<br /> szerelemről is szól, van benne egy kis fojtott<br /> erotika.</p>
Ez a helyszíne a Móricz Zsigmond
Színház új
bemutatójának, amelynek
rendező-koreográfusa Ladányi
Andrea. Ebből aztán az
következik, hogy rányomja a
bélyegét az egész
előadásra a mozgásban
és a beszédben is megjelenő
drámaiság. Mert a mozgással, a
testbeszéddel minden kifejezhető. A
szerelem és a menekülés, az
öröm és a félelem, a
tehetetlenség és a menekülés
ereje.
A világsikert megért Kabaré,
amelyből nagy sikerű film is
készült, a Móricz Zsigmond
Színpadán egy kicsit
halványra sikeredett. Különösen
az első felvonás tűnt
fáradtnak, mintha a szereplők nem hittek
volna benne, hogy az egész kabarés
varázslatot meg tudják teremteni.
Indiszponáltnak tűnt Horváth
Margit Sally szerepében. Ahhoz
képest, amit a Közelebb! című
előadásban nyújtott, most csak az
árnyékát láttuk.
Szerencsére a második felvonásban
sokat javult, végre igazán
megérintette a szerep és a figura, a
korszakban, az életben rejlő
drámaiság.
Lehetséges, hogy ebben szerepe volt a
partnerének is, hiszen Pásztor
Pálnak csak nyomokban sikerült
megmutatnia színészi erejét.
Igazából azt sem nagyon tudta elhitetni
velünk, hogy Sallyhez igazi,
erős érzelem köti, hiszen a fasizmus
megjelenésével úgy hagyja ott a
lányt és Berlint is, mintha ott
se lett volna.
Kitűnő volt Olt
Tamás, a műsorvezető
szerepében. Játékában volt
erő, helyenként a durvaságig
elmenő fizikai jelenlét, ami
mindvégig harmonizált az
előadás üzenetével.
A Kabaré táncosnői
csinosak, erotikusak voltak. Elhitették
velünk (legalábbis a férfiakkal),
hogy egy ilyen jellegű kabarénak
ma is lenne létjogosultsága. Az
előadásnak apró
egyenetlenségei ellenére volt hangulata,
vitte magával a nézőt. A
második részben a lendülettel sem
volt probléma, magára talált a
néző és a színész,
így aztán kompromisszumok
nélkül elmondható, hogy
Ladányi Andrea
emlékezetes előadást rendezett.
Berlin, a húszas, harmincas évek
fordulóján. Szórakozni és
szórakoztatni vágyó,
mámoros, önfeledt város, a
holnapnélküliség boldog
nemtörődömségében,
sodródó
élvetegségében… Egy
nagyvárosnyi Titanic az Adolf
Hitler nevű katasztrofális
jégheggyel való találkozás
előtt öt perccel. A berlini carpe diem
lenyomata és kvintesszenciája a
híres-hírhedt Kit-Kat Klub, ahol
gyönyörűek a lányok,
csábosak a fiúk, telefon van minden
asztalon, és öt percre mindenki kapcsolatba
kerülhet mindenkivel, fülledt az erotika,
olcsó a pezsgő, szabad a csók, az
ágy, az éjszaka – és itt
lép fel a fiatal, ambiciózus
énekesnő, az utolérhetetlen
Sally Bowles. Ebbe a
mesterséges, züllött
mennyországba téved be az ugyancsak
ambiciózus, fiatal amerikai író,
Cliff Bradshaw, és
rögtön áldozatul esik a
tékozló város és
Sally megbabonázó
varázsának. Ám hiába a
vég nélküli mámor, a partik,
az álmok – a mélyben a
világtörténelem egyik
legsötétebb vihara
készülődik, és a
kijózanodás sem várat
sokáig magára.
- Nagy István Attila -