2009.01.31. 14:41
Hol vannak a Pál utcai fiúk?
<p>Nyíregyháza - "A kisfiam hadilábon<br /> állt az olvasással. Tíz éves<br /> volt, amikor nyáron kezébe adtam a Pál<br /> utcai fiúkat. Mégis srácokról<br /> szól a történet, hátha<br /> megjön a kedve. "</p>
Egy ideig kínlódott, noszogatni kellett,
aztán már magától is
elővette a regényt, csak a
végén csuklott el a hangja.
Segítettünk neki, de néhány
mondatnál tovább mi, felnőttek se
bírtuk, összeszorult a torkunk, a hangok
nem akartak bátran képződni.
Ezért is lett emlékezetes
számunkra Molnár Ferenc
regénye. A Móricz Zsigmond
Színház
főpróbájának felnőtt
közönsége mozdulatlanul, néma
csendben kísérte figyelemmel az
előadást.
Pedig mindenki ismerhette a történetet, a
végkifejlet sem lehetett ismeretlen.
Mégis. Az sem volt zavaró annyira, hogy a
fiúkat lányok játszották,
hiszen ez is előfordult már a
színháztörténetben. Igaz,
kibukik a jelmez alól olykor-olykor
egy-egy nőies mozdulat, bájos mosoly
terül szét az arcon, nincs igazi
fiúfrizura, s a mozgás is inkább
lányos, mint fiús.
Nem is ez a lényeg, hanem, hogy elhisszük-e
a lányoknak ezt a fiús
történetet, ha egyáltalán
fiús a történetet maga? Mert a
cselekmény – hitem szerint – nem a
grundról vagy a
füvészkertről, a
gittegyletről szól, hanem valami
egészen másról. Valami
olyasmiről, amit a Kiáltvány
megfogalmaz: „Most mindenkinek talpon kell lenni!
Birodalmunkat nagy veszedelem fenyegeti, és ha
nem leszünk bátrak, az egész
területet elveszik tőlünk.
Veszélyben a grund!” Hány
kiáltvány fogalmazódott már
meg nemzeti történelmünk során,
s milyen kevés eredménnyel.
A fiatalember Molnár Ferenc nem
adta fel, s a mai olvasók,
színházlátogatók egy
része se adja fel, hogy minden
körülmények között
szükség van a hősiességre, a
bátorságra, az erkölcsi
nemességre. Az ellenfél
tiszteletére. Mert az ellenfél nem
ellenség, hanem másképpen
gondolkodik, mint mi.
Harc, |
hűség,
barátság,
árulás
Grund, gittegylet,
einstand… olyan szavak,
melyek több mint száz
éve nemcsak a magyar,
de az egyetemes szókincs
részei is; útjelzői,
rejtjelkulcsai egy örök
történetnek, mely
bajtársiasságról,
harcról,
hűségről,
szeretetről,
árulásról
szól, mely bárhol
és bármikor
megszülethetett volna, de
mégis éppen itt,
nálunk, a
századfordulós
Pesten kelt életre.
A legnépszerűbb magyar
regény (napjainkban is
olvassák
Olaszországtól
Japánig) most
ünnepelte századik
születésnapját, de
semmit sem veszített
elevenségéből,
frissességéből. Ott
van mindenhol, ahol kell egy csapat;
ahol néhány embert
közösségé
szervez egy cél, egy eszme, egy
nyelv, egy érzés.
Tasnádi Csaba
különös szellemi
izgalommal irányította a
népes
szereplőgárdát,
amelyben eggyé
kovácsolódott idős
és fiatal, tapasztalt és
tapasztalatlan. Sikerült
megtalálnia a
törékeny Kuthy
Patríciát
(Nemecsek), aki a
szemünk előtt magasodik a
többiek fölé. Sikeres
választás volt
Fridrik Noémi
(Geréb), aki
sajátos sorshelyzeteiben az
arcjátékával is
képes volt mindent elmondani
önmagáról.
Erősen drámai
színeket mutatott meg a
felnőttek közül
Horváth Margit
(Nemecsek anyja),
míg a feszes, de
érző lelkű
Rácz
tanár urat
Bárány
Frigyes formálta meg
kiválóan.
Székely
László
díszletében a
Schäffer Judit
tervei alapján
Véber
Tímea és
Zsigmond Éva
segítségével
készült ruhák
felidézték a
Pál utcai fiúk
világát. Hosszú a
stáblista, a most meg nem
említettek is
hozzájárultak ahhoz, hogy
élményszerű
előadás jöjjön
létre.
A felnőtt nézőnek
pedig bizonnyal eszébe jut: nem
lenne méltatlan dolog, ha a
társulat a Parlamentben
bemutatná ezt az
előadást, a
képviselőknek pedig
kötelező lenne
megnézni. Hátha
ismét eszükbe jutna, hogy
mindnyájunknak van grundja,
amelyért küzdenünk
kell.
- Nagy István Attila -