2023.02.09. 17:30
Várja a befektetőket a kelet modern kapuja
Az ország egyik legnagyobb, mintegy ötszáz hektáros ipari parkjának létrehozásáról döntöttek csütörtökön.
Fotó:
Olvasóink lapunk hasábjain követhették végig, ahogy a semmiből felépült Fényeslitkén nemcsak Európa, de a világ egyik legmodernebb vasúti átrakóterminálja.
Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. azonban nem áll meg a terminál felépítésénél, hanem további beruházásokon dolgozik, melynek eredményeként stratégiai megállapodást kötött február 9-én egy több mint ötszáz hektáros ipari park létrehozásáról Döge, Fényeslitke és Komoró polgármesterével.
A tervezett ipari parkban, melynek területe az öt nyíregyházi ipari zóna összméreténél is nagyobb, minden feltétel adott lesz ipari, kereskedelmi és logisztikai létesítmények kialakítására, valamint a debreceni és nyíregyházi ipari üzemek kiszolgálására. A beruházással az ország keleti felének egyik legjelentősebb ipari-kereskedelmi-logisztikai központja jöhet létre.
A megállapodásról tartott sajtótájékoztatón jelen volt Tálosi János, East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója, dr. Seszták Miklós országgyűlési képviselő, dr. Szabó Tünde, az Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa, Szabó István, a megyei közgyűlés alelnöke, továbbá a beruházásban érintett települések polgármesterei.
Az ország egyik legnagyobbja
Tálosi János elmondta, a világszínvonalú terminál elkészült és üzemel, bár nem a tervezettnél kisebb, folyamatosan növekvő kapacitással.
– Elérkezett az idő, hogy a fejlesztési stratégiánk újabb lépcsőfokához lássunk hozzá, és egy olyan szabályozási koncepciót hozzunk létre a három településsel, amely a jövőben a beruházók számára vonzóvá teszi ezt a területet – tudatta a vezérigazgató.
Várja a befektetőket a kelet modern kapuja
Fotók: Pusztai SándorAz ipari park létrehozásának óriási lökést ad, hogy tavaly átadták Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális terminálját Fényeslitkén, így a térségben kiváló a logisztikai infrastruktúra bármilyen ipari, kereskedelmi létesítmény kiszolgálására.
Az egységes fejlesztési terület kialakításával pedig közös koncepció alapján további infrastrukturális és energetikai fejlesztések valósulhatnak meg, az igényeknek megfelelően. Az M34-es autóút elkészültét követően a debreceni és a nyíregyházi ipari üzemek beszállítói és háttérlogisztikai kiszolgálását biztosító cégek betelepüléséhez is minden feltétel adott lesz.
Nem minden a pénz
Tálosi János arra is rámutatott, az új beruházás hazánkban egyedülálló szemléletet követ.
– A környezet- és lakosságvédelmi szempontok nagyon fontosak, ezért épült fel a terminál is a településtől távol, továbbá hegesztett síneket alkalmaztunk, hogy csökkentsük a zajterhelést. Az újabb fejlesztés során sem sérülhetnek a zöld területek, nem vágunk ki erdőket, hanem azokhoz igazítjuk a beruházást. Nem új zöld területeket telepítünk, hiszen az azok kifejlődéséhez szükséges éveket nem lehet pénzért megvásárolni. A terminál egy olyan húzóerő lesz a térségnek, amelynek lehetőségével élni kell – hívta fel a figyelmet.
– Mindig öröm, amikor fejlesztésekről beszélhetünk, különösen, ha mindez az itt élőkön és a megyén túl az egész országot szolgálja. A keleti régió ugrásszerűen fejlődik, a kormány pedig prioritásként kezeli ezt a térséget – ezt már dr. Szabó Tünde, az Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosa árulta el a jelenlévőknek.
Kitért arra is, rendelkezésre áll a megfelelő számú munkaerő, s a beruházással helyben tarthatók a fiatalok, sőt az elvándorolt ifjúságot is hazacsábítja, ha szülőföldjén is biztosított a megélhetése.
– Nagy szükség van a tervezett ipari parkra. A közelmúltban többet is létrehoztak, illetve bővítettek a megyénkben és a szomszédos megyékben is. Ezeket és a gazdasági társaságokat is ki kell szolgálni, mivel szükségük van a logisztikára – emelte ki dr. Szabó Tünde.
Újjáéled a múlt
Dr. Seszták Miklós országgyűlési képviselő arról számolt be, egykoron a hamburgi kikötő kapacitásával vetekedett a térségben működő vasúti átrakó.
– A régió vasúti szempontból a kelet kapuja, hiszen bárki, aki keletről hozni vagy vinni akarja az árut, itt át kell rakodja a széles nyomtávú pályáról. A rendszerváltás után azonban ez a kapacitás szinte lenullázódott, s most újraéled a múlt, és ismét visszakerül a logisztikai térképre a terület. Olyan munka kezdődik most el, ami hasznos a környező településeknek, az itt élőknek, a térségben működő vállalkozásoknak és a beruházóknak is – hangsúlyozta dr. Seszták Miklós.
Bizakodóan tekint a jövőbe a stratégia megállapodásban résztvevő három település, Fényeslitke, Komoró és Döge polgármestere: Mártha Tibor, Farkas Béláné és dr. Nagy Péter. Mindhárman egybehangzóan azt mondták, korábban nem voltak igazán jelentős cégek a környéken, akik a lakosságnak stabil munkahelyet és így megélhetést biztosíthattak volna. Az ipari park létesítése azonban jelentősen emeli majd a lakosság életszínvonalát, és nem kell majd távolabbi településekre utazni, esetleg költözni, hogy eltarthassák a családjukat.