2022.05.17. 11:30
Még nem látják a kiutat a fuvarozók
A személy- és áruszállítókat nagyon megviseli a magas üzemanyagár, de nem ez az egyetlen probléma.
Fotó: Mate Janos
Bajban vannak a hazai fuvarozó vállalkozások, ugyanis a háború miatt megnőttek az üzemanyagköltségek, azonban ennél is nagyobb probléma a munkaerőhiány. A gépkocsivezetők egy része a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság miatt nem szívesen tér vissza a turizmusba. Egyre több az olyan vállalkozás is, ahol azért áll a járműpark egy része, mert nincs rá sofőr.
Szükség van az emelésre
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese a szektor helyzetéről lapunknak elmondta, a fuvarozók a hosszú ideje elmaradt, ámde indokolt áremelésnek csak egy részét érvényesítették, azonban folytatni kell a folyamatot, hogy a fuvardíjak fedezzék a vállalkozók költségeit, és tisztességes haszonnal dolgozhassanak.
– Az üzemanyagárak elképesztő emelkedése és az egyéb költségek drasztikus növekedése miatt nem elég a korábbi 10 százalékos emelés, még nem tartunk ott, hogy a közúti ágazatokban tevékenykedő áru- és személyszállítók hatékonyan működhessenek. A szerződések csak részben követik a gazdasági folyamatokat, mert nem minden hosszú távú szerződés bírálható felül. Az energiaárak emelkedése is befolyásolja a fuvarozók működését, mivel a cégeknek is vannak rezsiköltségeik, biztosítást és béreket kell fizetniük. Ez utóbbi is emelkedett a közelmúltban, amit szintén ki kell gazdálkodniuk a vállalkozásoknak. A szervizköltségek és alkatrészárak is elszálltak, ahogy az egyéb adalékok, mint az Ad-Blue árai is – részletezte a várható fuvardíjemelés okait a főtitkárhelyettes.
Alig érinti a fogyasztókat
Árvay Tivadar rávilágított: a média sokat foglalkozott a koronavírus-járvány alatti chip- és nyersanyaghiánnyal, ami nem csupán az új személyautók, hanem az új kamionok és buszok beszerzését is megnehezítette, és a gépkocsikhoz hasonlóan ezek piacán is áremelkedéssel járt.
– A teljes fuvardíjemelés a tavaly év elejihez képest 20–30 százalék lehet. A nagy szórás amiatt van, mert egyes cégek már korábban is emeltek, ők most kevésbé változtatnak majd az áraikon. A különbségek attól is függnek, mit szállít egy vállalat, a speciális járműveket használó fuvarosok magasabb tarifákkal dolgoztak és dolgoznak a jövőben is – tette hozzá Árvay Tivadar, majd kiemelte: a közúti személy- és áruszállítókra a 480 forintos üzemanyagárstop sem vonatkozik, így ők már bőven 600 forint feletti literenkénti áron tankolják a járműveiket.
– Az infláció szintén felfelé hajtja az árakat, de azt nagyon fontos kiemelni, hogy a fuvardíjak emelkedése alig lesz észrevehető a fogyasztói árakban. A boltokban kapható árucikkek vételárai csak 1-2 százalékkal emelik majd meg a fuvardíjakat – hívta fel a figyelmet Árvay Tivadar.
Hová tűntek a dolgozók?
– Borzasztóan nehéz helyzetben vagyunk, az üzemanyagár ilyen mértékű emelkedését nagyon nehéz kezelni – ezt már Sztehney Iván, a Csababusz fuvarszervezője mondta.
– A meglévő partnereinknél vannak olyan szerződéseink, ahol csak félévente kompenzálhatjuk az árakat. Ha belegondolunk, mekkora árváltozás volt és van március óta, és az üzemanyagköltségek akár hetente többször is emelkednek, akkor nem nehéz elképzelni, micsoda veszteséget jelent ez nekünk. Legutóbb 640 forintot fizettünk a gázolajért, ami a 480 forintos maximált árhoz képest döbbenetes különbség, arról nem is beszélve, hogy az ársapkás költség is sokkal magasabb a néhány évvel ezelőtti üzemanyagárakhoz képest. A szervizköltség szinte felfoghatatlan mértékben emelkedett. Az olyan időszakos kiadásokat, mint az olajcsere, vagy egyéb kopóalkatrészek cseréje, kétszeres árral kell számolni, és akkor még nem történt semmilyen váratlan meghibásodás – mutatta be a borús helyzetet a fuvarszervező.
Sztehney Iván kérdésünkre elmondta, a különjáratok áraival nagyjából követhetők a piaci folyamatok, de a megrendelők is nehezen fogadják az emeléseket.
– Még nagyobb gond, hogy nincs munkaerő. Egy sofőrt kerestünk, több mint egy hónapja adtuk fel a hirdetést, és ketten jelentkeztek. A bérek kiemelkedőek, de a Covid-járvány alatt átélt bizonytalanság miatt sokan nem szívesen térnek vissza a szektorba, és inkább kevesebbet keresnek, csak biztos legyen a jövedelmük. Nemcsak sofőrt nehéz találni, hanem egyéb szakembert is. A jó idő beálltával a járművek takarítására sem találtunk embert, pedig csak néhány napot kellene dolgozni, méghozzá kimagasló fizetésért. A hiány óriási, nem tudjuk, hová lettek az emberek, és sajnos ebből a rengeteg problémából nem látjuk a kiutat – tudtuk meg Sztehney Ivántól.
Borítókép: szon.hu/archív