áruszállítás

2021.03.31. 09:12

Kulcsfontosságúvá vált a Kína és Európa közti vasúti áruszállítás szerepe a járvány elleni védekezésben

A kínai állami televízió – a CCTV – készített műsort a témáról, amelyből kiderül: több okból is elengedhetetlen a fejlesztés, az új vonalak megnyitása Kína és Európa között.

A COVID világjárvány elleni küzdelemben folyamatosan nő a Kína és Európa közötti vasúti áruszállítás szerepe, a közlekedő vonatok stabil működtetése pedig létfontosságú. Főként védőfelszerelések, az előállításukhoz szükséges alapanyag és gyártósor érkezik a térségből, ezek biztosítására pedig a jövőben is szükség lesz. A nemrégiben bejelentett CELIZ-projekt (Central-European Logistics and Industrial Zone) szerencsére ezt nagyban támogatja: az együttműködés a két ország közötti vasúti infrastruktúra korszerűsítését tűzte ki céljául a kelet-magyarországi Záhony térségben. A CELIZ-t mind a magyar, mind a kínai kormány támogatja: a Kínai Nemzeti Fejlesztési Bizottság „Egy Övezet, Egy Út” promóciós központja pedig felvette a kiemelt együttműködési projektek listájára, ezzel is segítve a beruházást.

A műsorban Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár méltatta a magyar-kínai baráti kapcsolatokat és Kína járványkezelésben nyújtott segítségét, valamint elmondta: 2020-ban a Kínából Magyarországra érkezett vonatok száma 46 darab volt, ez 360%-os növekedés az előző évhez képest. A két ország közötti kereskedelmi volumen 14%-kal növekedett, Kína pedig Magyarország harmadik legnagyobb kereskedelmi partnerévé vált.

Megszólalt Szabó Zoltán, a nemzetközi és tengerentúli szállítmányozással, valamint raktárlogisztikával foglalkozó Ghibli Kft. ügyvezetője is, aki kijelentette: a tengeri és légi szállítmányozásban jelenleg megfigyelhető kapacitáshiány miatt nagyon fontos a vasút, ezért új vonalak megnyitása szükséges a Kína és Európa között közlekedő vonatok számának növelése érdekében. A vonatok számának növekedésével párhuzamosan szükséges még javítani a működési hatékonyságot, fejleszteni a konténerek kezelési képességét, más útvonalakhoz képest rövidebb szállítási időt biztosítani, valamint versenyképes árakat nyújtani az ügyfelek részére. Amennyiben ezek sikerülnek, úgy egyre több kínai vonat érkezhet Záhonyon keresztül az EU-ba.

A műsorban arról is szó esett, hogy a kínai CECZ Közép-Európai Kft. – az említett konzorcium kiemelt tagja – 2021 elején együttműködési megállapodást írt alá Ganzhou várossal a határokon átnyúló e-kereskedelmi vasútvonal közös üzemeltetéséről. Ez a projekt a januári 17+1 Kína-KKE vezetők csúcstalálkozóján – csakúgy, mint a CELIZ – szintén felkerült a találkozó eredménylistájára, és az e-kereskedelmi árucikkek szállításában lesz nagy szerepe Kína és Európa között. A projekt kifejezetten kapcsolódik a CELIZ projekthez, ugyanis 2021 és 2023 között 1000 vonatot terveznek indítani ezen a vonalon. A cél pedig az, hogy a lehető legtöbb Ganzhou-ból induló vonat Záhonyon keresztül lépjen be az EU területére.

- CELIZ Konzorcium -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!