2021.11.05. 15:30
„Szárnyal” a használtautó-piac – Ezek a leginkább keresett autók
A kereslet óriási, ugyanakkor tovább romlott az autók hazai átlagéletkora.
Leginkább az alsó középkategóriás és kisautókat keresik a vásárlók
Fotó: Illusztráció: MW-Archív
Két évvel ezelőtt történelmi csúcsra ért a használtautó-piac, akkor 800 ezernél is több gépkocsi cserélt gazdát Magyarországon egy év alatt. Az idén ez a rekord is megdőlhet az év első kilenc hónapja alapján, januártól szeptember végéig ugyanis több mint 616 ezer négykerekűt írtak át az országban, ami 2,9 százalékkal szárnyalja túl 2019 hasonló időszakát. A növekedés 2020-hoz képest még egyértelműbb: az idén 4,5 százalékkal több használt gépkocsi talált új gazdára. Ugyanakkor az új autók értékesítésének lassulása egyértelműen begyűrűzött a használtautó-piacra, jelenleg ugyanis a másodkézből származó autók jelentik a megoldást azok számára, akik nem tudnak kivárni, és autót vásárolnának.
Nem lankad az érdeklődés
A kereslet egyre nagyobb, ennek köszönhetően 9 hónap alatt 616 ezer gépkocsi cserélt gazdát hazánkban – derül ki a Datahouse 1 adataiból. A Das WeltAutótól megtudtuk, a szűkülő kínálat miatt nő a magánszemélyek és a kereskedések által kínált használt gépkocsik ára is: bizonyos modellekért akár 15 százalékkal többet kellett fizetni októberben, mint az év elején. A drágulás okairól Tóth Péter, a vállalat használt- és bemutatóautó üzletágának értékesítési igazgatója mesélt lapunknak.
Elmondta, a vállalat várakozásai alapján a használt autók iránti kereslet várhatóan az év végéig sem torpan meg, ugyanis az értékesítésekre jelentős hatással bír az új autók piacán tapasztalható trend: a gyártás és a kiszállítás jelentősen lelassult a világ összes márkáját érintő chiphiány miatt, ami optimista becslések alapján 2022-re, pesszimista vélekedések szerint 2024-re állhat helyre.
A vásárlók egyre tudatosabbak, hiszen már az első telefonhíváskor érdeklődnek, hogy volt-e sérülve az autó, a hazai piacról származik-e és ellenőrzött-e az előélete.
– Ezek alapján az emberek a megbízható és minőségi járműveket keresik a használt kínálatból. Gyakran felmerül a kérdés, hogy aki másodkézből venne autót, az a külföldi vagy a magyarországi piacról válogasson, mi úgy látjuk, a vevők inkább az utóbbiból szemezgetnek. Persze vannak olyan importjárművek, melyek jó állapotban vannak, vezetett szervizkönyvük van, de sok olyan történetet, csalást hallani, ami negatívan hatott a behozott autók iránti keresletre. A mi kínálatunkban is vannak külföldi autók, de esetükben követhető az előélet, és 110 pontos állapotfelmérésen estek át – tudtuk meg az értékesítési igazgatótól.
Ne hagyjuk ki az átvizsgálást
Tóth Péter hozzátette, a használt kocsik kínálata is beszűkült, ami emeli az árakat, de a tendencia nem csupán a néhány éves kocsikra érvényes.
Hazánkban a leginkább keresett autók a 2–2,5 millió forint alatti kategóriába sorolhatók
– ebből kellene nagyon sok. Ezekből azonban nehezebb minőségi darabokat találni, hiszen hozzávetőleg 10 éves kocsikról beszélünk. Az új autókra jelenleg hónapokat vagy akár egy évet is várni kell, ezért leginkább a fiatal használt autók drágultak. Azonban minden árkategória szárnyal, nehéz lenne olyan ársávot találni, ahol ne lett volna emelkedés. Óriási odafigyelést igényel, ha valaki olcsó autót szeretne, ilyenkor ártól és márkától függetlenül azt javasoljuk, hogy a kiszemelt járművet vigye el egy állapotfelmérésre – tanácsolta Tóth Péter.
A koronavírus-járvány első hullámaiban drasztikusan megnőtt a kereslet az úgynevezett pár százas autók iránt (ezeket nevezték a szakújságírók válságautóknak – a szerk.). Az értékesítési igazgató felhívta a figyelmet, hogy ezeknél körültekintés nélkül könnyen előfordulhat a vásárlás után néhány hónappal jelentkező súlyos hiba, aminek a javítása akár az autó árába is kerülhet, az érték viszont nem növekszik. Az elmúlt hetekben megnőtt az üzemanyagok ára is, de Tóth Péter szerint ez nem befolyásolja a vásárlási kedvet.
– Úgy vélem, ez váltásra ösztönözheti az embereket, hogy olcsóbban fenntartható autót vásároljanak, de ehhez az kell, hogy továbbra is jelentős üzemanyagár-emelkedések legyenek. Ugyanakkor jelenleg ezt nem tartom szabályozó tényezőnek – tudatta az értékesítési igazgató.