2020.07.17. 16:53
Mandalákból nyílt tárlat
Pál Ágnes Színvarázs című kiállítását augusztus 8-áig tekinthetik meg az érdeklődők a Pál Gyula Teremben.
Pál Ágnes tárlatán vibráló színekkel telt meg a kiállítótér
Fotó: Dodó Ferenc
Egy művész számára mindig fontos pillanat, amikor megmutathatja munkáit a közönségnek, Pál Ágnes mandalafestő kiállításának azonban még nagyobb az érzelmi jelentősége, hiszen az édesapjáról elnevezett kiállítótérben, a nyíregyházi Pál Gyula Teremben gyűjtötték össze műveit. A gyűjteményben az ékszerméretű, aprólékos mintáktól a hatalmas fali díszekig számos méretben, formában és színben csodálhatóak meg az alkotások.
Mindennek jelentése van
– A mandala a világ legegyetemesebb szimbólumrendszere.
A szó az indiai szent nyelvből, a szanszkritból származik, jelentése: kör, korong, a teljesség és a tökéletesség jelképe
– mondta el lapunknak Pál Ágnes.
– A keleti kultúrához köthető, a nyugati országokba Carl Gustav Jung, a világhírű svájci pszichiáter lélektani vizsgálatai nyomán jutott el: Wolfgang Pauli fizikussal úgy gondolták, hogy ha a fizikai világnak van egy rendezőelve, akkor a lelki világnak is biztosan létezik – ez pedig a mandala.
A művész hozzátette: a kör, benne a koncentrikus formákkal és osztásokkal, számos jelentéssel készülhet. Egy mandalánál minden szín más érzelmet fejez ki, de a számoknak – vagyis a felosztásnak –, illetve a különböző szimbólumoknak is saját üzenete van.
Út önmagunkhoz
– A négyes osztás a stabilitást, a biztonságot, az anyagi világot jelenti, míg egy hatos osztású mandala a család, a béke, a szeretet és a harmónia jelképe. A nyolcas az egyensúly megtalálására, a sikerre, a karrierre, az újjászületésre és a pénzre utal. A tizenkettes a tökéletességre utal: hiszen egy évben ennyi hónap van, tizenkét zodiákusjegy létezik, és egy napunk is kétszer tizenkét órából áll – sorolta Pál Ágnes.
Nagyon sok mandalát személyre szólóan festek, a kiállításon is több olyat láthatunk, melyeket „visszakértem” a tulajdonosoktól a tárlat idejére.
– Kerestem, hogy mi a dolgom, célom a világban, és miért születtem, és amikor rátaláltam a mandalára, ez bizonyult annak a kifejezési formának, amely hozzásegített az önismerethez. Számomra az alkotás folyamata, a „megtett út” a legfontosabb – tette hozzá a művész.
NA