2009.06.15. 12:50
Oblom-off: Egy outsider drámája
<p>Debrecen – A színház<br /> világnapján mutatták be Debrecenben<br /> Mihail Ugarov: Oblom-off című<br /> művét. A produkciót aztán<br /> beválogatták a POSZT-ra – s két<br /> díjat is elhozott a<br /> találkozóról.</p>
Az elĆadĂĄst Andrzej Bubien
rendezte, a fĆszerepet Trill
Zsolt jĂĄtssza. A produkciĂł az
idei â a hĂ©t vĂ©gĂ©n
befejezĆdött â POSZT
(PĂ©csi OrszĂĄgos SzĂnhĂĄzi
TalĂĄlkozĂł) versenyprogramjĂĄban a
közönségzsƱri
dĂjĂĄt, Trill Zsolt pedig
a MASZK szĂnĂ©szegyesĂŒlet
legjobb fĂ©rfi fĆszereplĆnek
jåró elismerését nyerte
el.
Ăppen szĂĄzötven Ă©ve jelent
meg Ivan Goncsarov Oblomov
cĂmƱ regĂ©nye, melyet a
kortĂĄrs orosz szĂnhĂĄz egyik
emblematikus személyisége, Mihail Ugarov
ĂrĂł-rendezĆ dolgozott ĂĄt
szĂndarabbĂĄ.
A cĂmszereplĆ neve az orosz
közgondolkodåsban a semmittevés
szimbĂłlumakĂ©nt rögzĂŒlt. Az
eredeti mƱ és az adaptåció is
a XIX. szĂĄzadi orosz irodalom egyik
alaptĂ©mĂĄjĂĄnak, a âfelesleges
emberâ tĂpusĂĄnak
ĂșjraĂ©rtelmezĂ©se.
Az elsĆ ilyen
beĂĄllĂtottsĂĄgĂș
hĆstĆl, Puskin
AnyeginjĂ©tĆl szĂĄmĂtva
szĂĄmos ĂrĂłt
CsehovtĂłl Lermontovon
keresztĂŒl Turgenyevig
foglalkoztatott a meg nem Ă©rtett, jobb sorsra
érdemes, cselekvésképtelen
értelmiségi ember problematikåja.
Ugorov Oblomovja, mintha
DiogenĂ©szbĆl, Don
Quijote-bĂłl, Miskin hercegbĆl
volna összegyĂșrva, meglehetĆsen gyenge
idegzetƱ, ålmodozó, ugyanakkor
mƱvelt, és hatårozott
véleménye van az
értékvesztett vilågról, s
kĂŒlöncnek tƱnĆ viselkedĂ©se,
inaktivitåsa valamiféle tiltakozås
az ĂĄltala tartalmatlannak, felszĂnesnek
tartott percemberek rohanĂł
életvitelével szemben.
Ilja Iljics (Trill
Zsolt) egy kicsit infantilis, meg persze
hipochonder, azt mondja: âbal oldalt
fĂĄzom, jobb oldalt melegem vanâ. De
agorafĂłbiĂĄja is van, hiszen nincs se
kedve, se bĂĄtorsĂĄga kimozdulni
håzåból, fél a zajos
utcĂĄktĂłl, a nyĂŒzsgĆ
sokasĂĄgtĂłl.
A vĂĄrosban, ahol a hozzĂĄ lustult
szolgĂĄjĂĄval, Zaharral
(Bakota ĂrpĂĄd) Ă©l, nem
talålja a helyét, képtelen
beilleszkedni a pénz utån
âfutkorĂĄszĂłkâ
tårsasågåba, ezért
inkĂĄbb kivonul a tĂĄrsadalombĂłl
â vĂĄllalva ezzel a magĂĄnyt, a
megvetĂ©st â, s bezĂĄrkĂłzik
szobåjåba, szeretett könyvei
közé.
EbbĆl a nihilbĆl gyerekkori
barĂĄtjĂĄnak, Stolznak
(TĂłth LĂĄszlĂł) vĂĄratlan
Ă©rkezĂ©se mozdĂtja ki, aki
energikus temperamentumĂĄval Oblomov
tökéletes ellentéte. S miutån
a rég låtott vendég bemutatja Ilja
Iljicsnek a szépséges
Olgåt (SzƱcs Kata), egy
ideig Ășgy tƱnik, âmegtört az
ĂĄtokâ, ugyanis az addigi cĂ©ltalan,
sivår életébe betört a
szerelem.
S e hirtelen rĂĄtörĆ intenzĂv
érzés hatåsåra
Oblomov olyan metamorfĂłzison
megy ĂĄt egyik percrĆl, a mĂĄsikra,
hogy szinte nem lehet rĂĄismerni. MĂ©g
elmaradhatatlan köntösĂ©tĆl
â mely nĂĄla nem egy egyszerƱ
ruhadarab, hiszen szĂĄmĂĄra ez
nyĂșjtja anyja szoknyĂĄja helyett a
biztonsĂĄgot, s elszigeteli a
kĂŒlvilĂĄgtĂłl, Ăgy a
hĂĄzikabĂĄt a rĂĄ olyannyira
jellemzĆ passzĂv magatartĂĄs
megtestesĂtĆjĂ©vĂ© vĂĄlik
â is megvĂĄlik a lĂĄny
kedvéért.
Javarészt kishitƱsége miatt azonban
hamar vĂ©get vet a â szĂĄrnyait
Ă©pp hogy csak nyitogatĂł â
kapcsolatnak. Mivel az ember nem menekĂŒlhet sorsa
elĆl, mĂ©g a szerelem sem elĂ©g, hogy
megmentse önmagåtól, sajåt
korlåtaitól, megrögzött
szokĂĄsaitĂłl.
âNem adhatok mĂĄst, csak mi
lĂ©nyegemâ â szĂłl a luciferi
idézet, melyet akår Oblomov is mondhatna,
hiszen Ć sem tudott kibĂșjni a
bĆrĂ©bĆl. (MadĂĄch ugyanabban az
Ă©vben, 1859-ben kezdett hozzĂĄ
fĆmƱve, Az ember tragĂ©diĂĄja
megĂrĂĄsĂĄba, amikor Goncsarov
végzett az Oblomovval.)
A köntös Ăgy rövidesen
visszatér az életébe, åm
ekkor mår kényszerzubbonyként,
megfosztva Ćt Ășjra a cselekvĂ©s, az
élethelyzetén való
vĂĄltoztatĂĄs
lehetĆsĂ©gĂ©tĆl. S hiĂĄba
veszi el kĂ©sĆbb cselĂ©djĂ©t,
Agafja Psenyicinåt (Györgyi Anna), a
vĂ©gzet utolĂ©ri: gutaĂŒtĂ©st
kap.
A szĂnpadon lepusztult szobabelsĆ, melyben
néhåny gipszfej hever szanaszét,
mellettĂŒk, mögöttĂŒk
SztĂĄlin-csizma,
Napóleon-torzó, egy félbe
vågott ló, na meg persze könyvek
mindenĂŒtt. Az asztalon Ă©s a
földön, mint a tudås kövei.
Ez a kĂŒlönbözĆ mĂ©retƱ
kötetekkel kikövezett Ășt vezet a
TOTUSZHOZ. A teljessĂ©gre törekvĆ
emberhez, aki nem képes élni, mivel nem
erre az Ă©letre valĂł. A
jĂĄtĂ©ktĂ©r kialakĂtĂĄsa
(Anita Bojarska) ötletes, a dĂszlet
központi eleme a szoba a szobåban, azaz
Ilja Iljics asztal alatti birodalma. MagĂĄba
zĂĄrkĂłzĂł, izolĂĄlt
vilĂĄgĂĄba â Adrzej
Bubien ambiciózus rendezése,
Piotr Salaber ihletett zenéje, illetve a
szĂnhĂĄz tĂĄncosainak dinamikus
mozgĂĄsa jĂłvoltĂĄbĂłl â
idĆrĆl idĆre betör a
kĂŒlvilĂĄg zaja, Ă©s lĂĄtjuk,
hogy az emberek rohannak, dolgoznak, szeretkeznek,
egyedĂŒl OblomovnĂĄl ĂĄllt meg az
idĆ.
Az elĆadĂĄs legszebb jelenete Olga Ă©s
Ilja Iljics talĂĄlkozĂĄsa. ZseniĂĄlis
rendezĆi bravĂșr volt a hĆsnĆ
lekettĆzĂ©se: miközben
SzƱcs Kata âcsakâ
eljĂĄtssza, addig Kriszta Kinga csilingelĆ
hangjĂĄn el is Ă©nekli Bellini
NormĂĄjĂĄnak hĂres
ĂĄriĂĄjĂĄt, s Oblomov (Trill Zsolt)
megbabonåzva nézi hol az egyiket, hol a
måsikat, mintha délibåbot
lĂĄtna.
Sok esetben a fĆszereplĆ
kivĂĄlasztĂĄsĂĄval el is dĆl az
elĆadĂĄs sorsa, itt sem törtĂ©nt
ez måsképp. Trill
Zsoltnak minden testrésze
kĂŒlön jĂĄtszik, hiszen nĂĄla a
fizikai kifejezĆeszközök legalĂĄbb
olyan hangsĂșlyosak, mint a verbĂĄlisak, s
ebben az elĆadĂĄsban most mindent megmutat,
amit csak tud.
A tĆle lĂĄtott összes eddigi karakter
ötvözĆdik Oblomov
figurĂĄjĂĄban. Ăsszeszedett,
precĂzen kidolgozott jĂĄtĂ©ka
egyértelmƱen igazolja: a szerep
telitalĂĄlat volt szĂĄmĂĄra. Ilyen
volumenƱ szĂnĂ©sz mellett â aki
Ilja Iljics alakjĂĄnak,
egyéniségének
megformålåsåban szintén a
tökéletességre, a teljességre
törekedett â nehĂ©z helyzetben
lehettek a jĂĄtszĂłtĂĄrsak.
A magasra helyezett lécet azonban
többé-kevésbé mindenki
ĂĄtvitte. HozzĂĄjĂĄrultak ehhez
Bubien vĂ©lhetĆen kemĂ©ny lelki
Ă©s fizikai âedzĂ©seiâ, pontos
instrukciĂłi, pontrĂłl pontig
végiggondolt rendezése.
E sorok ĂrĂłjĂĄnak kĂ©t
Ăzben volt szerencsĂ©je lĂĄtni a
darabot, illetve megtapasztalni azt, hogy az
Ă©rdeklĆdĂ©s a nĂ©zĆk
rĂ©szĂ©rĆl naprĂłl napra
csökken. A debreceni közönség,
egyelĆre Ășgy tƱnik, nem tudja, vagy
talån nem is akarja értékelni az
ĂșjdonsĂĄgokat, pedig ezĂșttal
valóban értékes és
felemelĆ elĆadĂĄs szĂŒletett.
â HassĂł Adrienn â