HAON Sziréna

2009.06.15. 12:50

Oblom-off: Egy outsider drámája

<p>Debrecen &#8211; A sz&#237;nh&#225;z<br /> vil&#225;gnapj&#225;n mutatt&#225;k be Debrecenben<br /> Mihail Ugarov: Oblom-off c&#237;m&#369;<br /> m&#369;v&#233;t. A produkci&#243;t azt&#225;n<br /> bev&#225;logatt&#225;k a POSZT-ra &#8211; s k&#233;t<br /> d&#237;jat is elhozott a<br /> tal&#225;lkoz&#243;r&#243;l.</p>

Az elƑadást Andrzej Bubien

rendezte, a fƑszerepet Trill

Zsolt jĂĄtssza. A produkciĂł az

idei – a hĂ©t vĂ©gĂ©n

befejezƑdött – POSZT

(PĂ©csi OrszĂĄgos SzĂ­nhĂĄzi

TalĂĄlkozĂł) versenyprogramjĂĄban a

közönségzsƱri

dĂ­jĂĄt, Trill Zsolt pedig

a MASZK szĂ­nĂ©szegyesĂŒlet

legjobb fĂ©rfi fƑszereplƑnek

jåró elismerését nyerte

el.

Éppen szĂĄzötven Ă©ve jelent

meg Ivan Goncsarov Oblomov

címƱ regénye, melyet a

kortĂĄrs orosz szĂ­nhĂĄz egyik

emblematikus személyisége, Mihail Ugarov

író-rendezƑ dolgozott át

szĂ­ndarabbĂĄ.

A címszereplƑ neve az orosz

közgondolkodåsban a semmittevés

szimbĂłlumakĂ©nt rögzĂŒlt. Az

eredeti mƱ és az adaptåció is

a XIX. szĂĄzadi orosz irodalom egyik

alaptĂ©mĂĄjĂĄnak, a „felesleges

ember” típusának

ĂșjraĂ©rtelmezĂ©se.

 Az elsƑ ilyen

beĂĄllĂ­tottsĂĄgĂș

hƑstƑl, Puskin

AnyeginjĂ©tƑl szĂĄmĂ­tva

szĂĄmos Ă­rĂłt

CsehovtĂłl Lermontovon

keresztĂŒl Turgenyevig

foglalkoztatott a meg nem Ă©rtett, jobb sorsra

érdemes, cselekvésképtelen

értelmiségi ember problematikåja.

Ugorov Oblomovja, mintha

DiogenĂ©szbƑl, Don

Quijote-ból, Miskin hercegbƑl

volna összegyĂșrva, meglehetƑsen gyenge

idegzetƱ, ålmodozó, ugyanakkor

mƱvelt, és hatårozott

véleménye van az

értékvesztett vilågról, s

kĂŒlöncnek tƱnƑ viselkedĂ©se,

inaktivitåsa valamiféle tiltakozås

az ĂĄltala tartalmatlannak, felszĂ­nesnek

tartott percemberek rohanĂł

életvitelével szemben.

Ilja Iljics (Trill

Zsolt) egy kicsit infantilis, meg persze

hipochonder, azt mondja: „bal oldalt

fázom, jobb oldalt melegem van”. De

agorafĂłbiĂĄja is van, hiszen nincs se

kedve, se bĂĄtorsĂĄga kimozdulni

håzåból, fél a zajos

utcĂĄktĂłl, a nyĂŒzsgƑ

sokasĂĄgtĂłl.

A vĂĄrosban, ahol a hozzĂĄ lustult

szolgĂĄjĂĄval, Zaharral

(Bakota Árpåd) él, nem

talålja a helyét, képtelen

beilleszkedni a pénz utån

„futkorászók”

tårsasågåba, ezért

inkĂĄbb kivonul a tĂĄrsadalombĂłl

– vállalva ezzel a magányt, a

megvetĂ©st –, s bezĂĄrkĂłzik

szobåjåba, szeretett könyvei

közé.

EbbƑl a nihilbƑl gyerekkori

barĂĄtjĂĄnak, Stolznak

(TĂłth LĂĄszlĂł) vĂĄratlan

érkezése mozdítja ki, aki

energikus temperamentumĂĄval Oblomov

tökéletes ellentéte. S miutån

a rég låtott vendég bemutatja Ilja

Iljicsnek a szépséges

Olgåt (SzƱcs Kata), egy

ideig Ășgy tƱnik, „megtört az

ĂĄtok”, ugyanis az addigi cĂ©ltalan,

sivår életébe betört a

szerelem.

S e hirtelen rĂĄtörƑ intenzĂ­v

érzés hatåsåra

Oblomov olyan metamorfĂłzison

megy át egyik percrƑl, a másikra,

hogy szinte nem lehet rĂĄismerni. MĂ©g

elmaradhatatlan köntösĂ©tƑl

– mely nĂĄla nem egy egyszerƱ

ruhadarab, hiszen szĂĄmĂĄra ez

nyĂșjtja anyja szoknyĂĄja helyett a

biztonsĂĄgot, s elszigeteli a

kĂŒlvilĂĄgtĂłl, Ă­gy a

hĂĄzikabĂĄt a rĂĄ olyannyira

jellemzƑ passzív magatartás

megtestesĂ­tƑjĂ©vĂ© vĂĄlik

– is megválik a lány

kedvéért.

Javarészt kishitƱsége miatt azonban

hamar vĂ©get vet a – szĂĄrnyait

Ă©pp hogy csak nyitogatĂł –

kapcsolatnak. Mivel az ember nem menekĂŒlhet sorsa

elƑl, mĂ©g a szerelem sem elĂ©g, hogy

megmentse önmagåtól, sajåt

korlåtaitól, megrögzött

szokĂĄsaitĂłl.

„Nem adhatok mást, csak mi

lĂ©nyegem” – szĂłl a luciferi

idézet, melyet akår Oblomov is mondhatna,

hiszen Ƒ sem tudott kibĂșjni a

bƑrĂ©bƑl. (MadĂĄch ugyanabban az

Ă©vben, 1859-ben kezdett hozzĂĄ

fƑmƱve, Az ember tragĂ©diĂĄja

megĂ­rĂĄsĂĄba, amikor Goncsarov

végzett az Oblomovval.)

A köntös így rövidesen

visszatér az életébe, åm

ekkor mår kényszerzubbonyként,

megfosztva Ƒt Ășjra a cselekvĂ©s, az

élethelyzetén való

vĂĄltoztatĂĄs

lehetƑsĂ©gĂ©tƑl. S hiĂĄba

veszi el kĂ©sƑbb cselĂ©djĂ©t,

Agafja Psenyicinåt (Györgyi Anna), a

vĂ©gzet utolĂ©ri: gutaĂŒtĂ©st

kap.

A színpadon lepusztult szobabelsƑ, melyben

néhåny gipszfej hever szanaszét,

mellettĂŒk, mögöttĂŒk

SztĂĄlin-csizma,

Napóleon-torzó, egy félbe

vågott ló, na meg persze könyvek

mindenĂŒtt. Az asztalon Ă©s a

földön, mint a tudås kövei.

Ez a kĂŒlönbözƑ mĂ©retƱ

kötetekkel kikövezett Ășt vezet a

TOTUSZHOZ. A teljessĂ©gre törekvƑ

emberhez, aki nem képes élni, mivel nem

erre az Ă©letre valĂł. A

jåtéktér kialakítåsa

(Anita Bojarska) ötletes, a díszlet

központi eleme a szoba a szobåban, azaz

Ilja Iljics asztal alatti birodalma. MagĂĄba

zĂĄrkĂłzĂł, izolĂĄlt

világába – Adrzej

Bubien ambiciózus rendezése,

Piotr Salaber ihletett zenéje, illetve a

szĂ­nhĂĄz tĂĄncosainak dinamikus

mozgása jóvoltából –

idƑrƑl idƑre betör a

kĂŒlvilĂĄg zaja, Ă©s lĂĄtjuk,

hogy az emberek rohannak, dolgoznak, szeretkeznek,

egyedĂŒl OblomovnĂĄl ĂĄllt meg az

idƑ.

Az elƑadĂĄs legszebb jelenete Olga Ă©s

Ilja Iljics talĂĄlkozĂĄsa. ZseniĂĄlis

rendezƑi bravĂșr volt a hƑsnƑ

lekettƑzĂ©se: miközben

SzƱcs Kata „csak”

eljátssza, addig Kriszta Kinga csilingelƑ

hangjĂĄn el is Ă©nekli Bellini

NormĂĄjĂĄnak hĂ­res

ĂĄriĂĄjĂĄt, s Oblomov (Trill Zsolt)

megbabonåzva nézi hol az egyiket, hol a

måsikat, mintha délibåbot

lĂĄtna.

Sok esetben a fƑszereplƑ

kiválasztásával el is dƑl az

elƑadĂĄs sorsa, itt sem törtĂ©nt

ez måsképp. Trill

Zsoltnak minden testrésze

kĂŒlön jĂĄtszik, hiszen nĂĄla a

fizikai kifejezƑeszközök legalĂĄbb

olyan hangsĂșlyosak, mint a verbĂĄlisak, s

ebben az elƑadásban most mindent megmutat,

amit csak tud.

A tƑle lĂĄtott összes eddigi karakter

ötvözƑdik Oblomov

figurájában. Összeszedett,

precízen kidolgozott jåtéka

egyértelmƱen igazolja: a szerep

telitalĂĄlat volt szĂĄmĂĄra. Ilyen

volumenƱ szĂ­nĂ©sz mellett – aki

Ilja Iljics alakjĂĄnak,

egyéniségének

megformålåsåban szintén a

tökéletességre, a teljességre

törekedett – nehĂ©z helyzetben

lehettek a jĂĄtszĂłtĂĄrsak.

A magasra helyezett lécet azonban

többé-kevésbé mindenki

ĂĄtvitte. HozzĂĄjĂĄrultak ehhez

Bubien vĂ©lhetƑen kemĂ©ny lelki

Ă©s fizikai „edzĂ©sei”, pontos

instrukciĂłi, pontrĂłl pontig

végiggondolt rendezése.

E sorok írójånak két

ízben volt szerencséje låtni a

darabot, illetve megtapasztalni azt, hogy az

Ă©rdeklƑdĂ©s a nĂ©zƑk

rĂ©szĂ©rƑl naprĂłl napra

csökken. A debreceni közönség,

egyelƑre Ășgy tƱnik, nem tudja, vagy

talån nem is akarja értékelni az

ĂșjdonsĂĄgokat, pedig ezĂșttal

valóban értékes és

felemelƑ elƑadĂĄs szĂŒletett.

– Hassó Adrienn –

Ezek is Ă©rdekelhetik

Hírlevél feliratkozås
Ne maradjon le a szon.hu legfontosabb hĂ­reirƑl! Adja meg a nevĂ©t Ă©s az e-mail-cĂ­mĂ©t, Ă©s mi naponta elkĂŒldjĂŒk Önnek a legfontosabb hĂ­reinket!