2012.10.17. 17:11
Látszik az elkerülő vége
Debrecen - A 4-es főút nyugati elkerülő szakaszán megtartott szerdai sajtótájékoztatón Kósa Lajos polgármester örömmel üdvözölte a város átmenő forgalomtól való tehermentesítését, de hangsúlyozta, felmérések szerint a járművek 80 százalékának a megyeszékhely az uticélja.
Debrecen - A 4-es főút nyugati elkerülő szakaszán megtartott szerdai sajtótájékoztatón Kósa Lajos polgármester örömmel üdvözölte a város átmenő forgalomtól való tehermentesítését, de hangsúlyozta, felmérések szerint a járművek 80 százalékának a megyeszékhely az uticélja.Így teljesen nem szorulnak ki a több tonnás járművek a neuralgikusnak számító Wesselényi, Hajnal és Rakovszky utca, Árpád tér, Kassai út jelezte útvonalról, de érezhető lesz a változás, hiszen a napi 25-30 ezer jármű mintegy 20 százaléka elkerüli a várost.
A polgármester emlékeztetett arra, hogy az elkerülő első üteme már 2006-ban elkészült, és a továbbépítését különböző okok hátráltatták. Részben a zöld szervezetekkel és hatóságokkal folytatott vita, másrészt a bocskaikerti önkormányzat is ragaszkodott ahhoz, hogy a településtől északra csatlakozzon az elkerülő a 4-es főútba, ami megnövelte a nyomvonal hosszát és a költségeket.
A kettő egyébként össze is függött, hiszen az út így jóval nagyobb mértékben érintett Natura 2000-es területet, melyek közelében sokkal szigorúbb természetvédelmi előírások mellett lehet csak építkezni. Tekintettel kellett lenni a földkupacokba beköltözött parti fecskék költésére, majd a többi állat vegetációs időszakára. Így szinte lehetetlennek látszott a befejezés, de végül ez a probléma is megoldódott, és december első felében már használatba vehetik az elkerülőt a járművezetők - jelentette be Kósa Lajos.
Kilencven százalékos
A kétszer egy sávos 12 kilométeres, 90 kilométer/órás sebességre tervezett elkerülő összköltsége 3,5 milliárd forint, melynek 85 százalékát uniós támogatásból fedezik a fennmaradó részt pedig hazai forrásból - ismertette Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője. Hozzátette, jelenleg 90 százalékos a készültsége, a teljes szakaszon elkészült a pályaszerkezet és a kopóréteg, jelenleg növénytelepítést, zajvédő elemek beépítését és forgalomtechnikai munkákat végeznek. HBN-ÉP
A beruházás részei
A 11,9 kilométeres úton 2 híd és 2 szintbeli csomópont is létesült. Csaknem 2 kilométeren zajvédőfal, több mint 13 és fél kilométeren vadvédő kerítés, mintegy 7 kilométeren madárvédőfal, valamint egy vadátjáró biztosítja a környező erdők állatainak nyugalmát. Ezenkívül az út mellé 1400 fát és 60 ezernél több cserjét telepítenek a december első felében esedékes átadásig - közölte Loppert Dániel.