2022.03.26. 11:20
Több tucat időzített bomba úszik a világ vizein
A Trinity Spirit, az öregedő olajtároló hajó (FPSO), amely nemrégiben Nigéria partjainál felrobbant – megölve a legénység egy részét és az Atlanti-óceánba juttatva rakományát –, csupán egyike a szerte a világon megtalálható hasonló állapotú és veszélyes hajóknak, írja a gCaptain szakportál. A világ tengerei minden jel szerint tele vannak hasonló időzített bombákkal.
A részben még mindig a felszín felett úszó Trinity Spirit-et 46 évvel ezelőtt bocsátották először vízre, amikor még Gerald Ford amerikai elnök volt hivatalban, és 25 évvel ezelőtt alakították át olajtárolóvá. Ahogy a hajó katasztrófája, a robbanás február elején történt a Niger folyó deltájához közeli Ukpokiti olajmezőnél, amikor a kétmillió hordó olaj szállítására alkalmas tanker kigyulladt, a tíz fős legénység tagjainak pedig nyoma veszett – írja az Origo.
A Trinity Spirithez hasonló hajók jellemzően olajszállító tartályhajóként kezdik pályafutásukat, mielőtt elérnék hasznos élettartamuk végét, amely jellemzően nem több 20 évnél. Ezt követően azonban továbbra sem nyugdíjazzák ezeket, hanem úgynevezett úszó termelő tároló és kirakó egységként (FPSO) funkcionálnak.
Több tucat veszélyforrás van a vizeken
A Bloomberg által összeállított adatok szerint még több mint 30 olyan hajó van forgalomban, amelyet 1977 előtt építettek.
Az FPSO egy tengeri olajmező közelében található úszó hajóra utal, ahol az olajat feldolgozzák és tárolják, amíg azt át nem lehet tölteni egy tartályhajóra továbbszállítás, illetve finomítás céljából. A tengeri olaj- és gázipar a szénhidrogének kitermelésére és feldolgozására, valamint az olaj tárolására használja ezeket a hajókat. |
Fontos lenne az FPSO-k folyamatos karbantartása és korszerűsítése is, így lehet megakadályozni a korróziót és a berendezések állapotromlását, érvelt Zhenying Wu, a Rystad Energy vezető elemzője. A hajóknak képesnek kell lenniük ellenállni a zord környezeti feltételeknek és a szélsőséges időjárási viszonyoknak,
például a brutális viharoknak, a hatalmas hullámoknak és a nagy hőmérséklet-ingadozásoknak.
Az American Bureau of Shipping, amely a hajókat biztonságos működésük alapján osztályozza, tavaly felhívta a figyelmet arra, hogy fokozottan foglalkozni kellene a globális FPSO-flotta biztonsági kérdéseivel, például a szerkezeti integritással és a karbantartással kapcsolatos kihívásokkal. Több mint 50 ilyen hajó a következő öt évben eléri élettartamának végét. Több mint felük 30 évnél idősebb, negyedük pedig már 40 évnél is korosabb.
A Trinity Spirit esetében még nem határozták meg sem a baleset okát, sem a kiömlött kőolaj mennyiségét.
Sok helyen szökhet az olaj, és ez globális probléma
Venediktos Roussos, az olajszennyezéssel kapcsolatos vészhelyzetekre reagáló Polygreen vállalat munkatársa elmondta: egy átépítés körülbelül 20 évvel növeli a hajó élettartamát. Néhányat ezen időszakon túl is használnak, és ezáltal környezeti veszélyt jelenthetnek, különösen, ha elhanyagolják őket.
Még mindig sok FPSO van világszerte, amelyek habár már nem állnak forgalomban, nincsenek is karbantartva – ezek az elöregedő úszó létesítmények az idő előrehaladtával egyre nagyobb veszélyt jelenthetnek.
A Jemen partjainál kikötött FSO Safer ugyanabban az évben épült, mint a Trinity Spirit. Több mint egymillió hordó nyersolajat tárol. Egy környezetvédelmi jelentés szerint fennáll a veszélye, hogy a hasznos rakomány kiszivárog a „törékeny” hajótestből, vagy ha a háborús konfliktusövezetben eltalálja egy kilőtt rakéta.
Egy környezetvédelmi csoport decemberben 40 oldalas jelentést tett közzé, amelyben a romló állapotú hajókhoz kapcsolódó potenciálisan katasztrofális környezeti veszélyeket, illetve az egészségügyi és gazdasági felelősséget taglalja.
Brazíliában a működő hajók mintegy fele több mint 40 évvel ezelőtt épült, de ezeken még nem fordultak elő a Trinity Spirithez hasonló méretű gondok. Az ország állami tulajdonú olajvállalatának, a Petrobrasnak az üzemeltetése a vállalati szabványoknak és a szabályozási irányelveknek megfelelően történik – nyilatkozta egy szóvivő. A tervek között szerepel újabb FPSO-k forgalomba állítása. Érdemes azonban tudni, hogy itt az ilyen hajók korát az átalakításuk pillanatától, nem pedig a megépítésük időpontjától számítják.
2019-ben a vállalat repedésekről számolt be egy FPSO-n, a Cidade do Rio de Janeiro-n, ami olajszivárgást eredményezett. A hajót eredetileg 1986-ban építették, és 2006-ban alakították át. Kivonták a forgalomból, és az esetet részletesen kivizsgálták, ami az összes többi egység kezelésének javításához vezetett, hogy elkerüljék a megismétlődést – mondta a szóvivő.
Tavaly a venezuelai állami olajtársaság a 2005-ben vízre bocsátott FSO Nabarima nevű olajfúróról is áthelyezte a nyersolajat, miután szakszervezeti vezetők felhívták a figyelmet a Nabarima-n a szivárgás veszélyére.
Borítókép: a fotómontázson a Trinity Spirit tankerhajó látható a robbanás után a Niger folyó deltájához közeli Ukpokiti olajmezőnél 2022. február 3-án (EyePress News / EyePress via AFP)