2020.07.10. 09:01
Megtévesztő reklámok miatt hatalmas bírságot kapott az Alza.hu
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára Black Friday akciók tisztességtelen reklámozásával kapcsolatban.
Forrás: Shutterstock
A GVH célja a kimagasló bírsággal, hogy a Magyarországon is
népszerűvé vált akciós időszakok során tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa az online piacokon is
és így a fogyasztók valós kedvezmények közül választhassanak.
A versenyhatóság az Alza 2018. január és 2019. február közötti, összesen hat alkalommal meghirdetett Black Friday akciójának reklámkampányait vizsgálta.
A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, „akár 80%-os” kedvezményeket ígért
a fogyasztóknak a televízióban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben és online módon megjelentetett reklámjaiban. Ehhez képest a Hivatal vizsgálata azt állapította meg, hogy
• a hirdetésekben megjelölt 80% vagy azt meghaladó kedvezmény kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amelyek nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak. A reklámokban leginkább elektronikai és háztartási gépek jelentek meg, míg kiemelkedő kedvezménnyel főleg néhány ruházati és játékcikk (pl. focilabda), valamint karórák és telefontokok voltak csak megvásárolhatóak.
• a kampányok során ténylegesen 10-20 termék (az akciós termékek jellemzően jóval kevesebb, mint 1%-a) volt elérhető 80%-os vagy afölötti kedvezménnyel. A GVH kialakult gyakorlata szerint az akciós termékek legalább 10%-ra kell vonatkoznia a megjelenített kedvezménynek. Az Alza kedvező kínálata így messze az elvárt érték alatt maradt, ami különösen aránytalan ahhoz képest, hogy a vállalkozás honlapján több mint 80.000 termék érhető el.
A GVH a megtévesztő reklámokért 862 millió Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki, melyet a reklámkampányokból elért bevételre alapozott.
„A Versenytanács indoklása szerint a bírság összeg meghatározásakor súlyosító körülmény volt, hogy az árkedvezmények feltüntetésével kapcsolatosan egyértelműek az elvárások a joggyakorlatban. Ennek ellenére a vállalkozás az eljárás megindítása után is tovább használta az „akár 80%-os” szlogent” – mondta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke.
A hatóság további 30 millió forintnyi eljárási bírságot is kiszabott a vállalkozásra és cseh anyacégére, amiért a hatósági eljárás során a kérdéses kampányok költségadatait hiányosan, ellentmondóan adták meg.
A bírság mellett a cég vállalta, hogy vállalati megfelelési programot vezet be a jövőbeni jogsértések megelőzésére, és igazolja azt a versenyhivatalnak.
A Magyarországon mintegy tíz éve meghonosodott Black Friday akciók során különösen a jelentős megtakarítás ígérete erőteljesen befolyásolja a fogyasztói döntéseket. A GVH korábban több alkalommal szabott ki versenyfelügyeleti bírságot többek között a fogyasztókat megtévesztő Extreme Digital „Black Friday”, illetve a Media Markt adventi hétvégi akciók miatt.
Borítóképünk illusztráció
Ország-világ
- Orbán Balázs: tanuláskutató intézet alakult az MCC-ben
- Már huszonkétezer kamasz oltását kérték a szülők
- Völner Pál mentelmi jogának felfüggesztését indítványozta a legfőbb ügyész
- V4-Franciaország csúcstalálkozót tartanak Budapesten
- Marokkó kulcsfontosságú a migrációval szembeni védekezés szempontjából (videó)