2019.07.21. 13:00
Elektromos önjáró taxikkal csökkentenék az üvegházhatást
A hagyományos gépkocsikéhoz képest akár 87 százalékkal kevesebb lehetne az üvegházhatású gázok kibocsátása a városokban.
Forrás: Shutterstock
A Michigani Egyetem szakemberei a Transportation Research Part D: Transport and Environment című folyóiratban bemutatott tanulmányukban az amerikai egyetem és a Ford Motor autógyártó cég kutató- és innovációs központjának kutatói kimutatták, hogy
elektromos önjáró taxiflotta bevezetése 60 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását a jelenleg magántulajdonban lévő, ember vezette gépkocsikkal szemben. A taxiflotta önjáró természetéből adódóan azonban akár 87 százalékos is lehet a csökkenés.
„Önjáró gépkocsiflottával olyan előnyre teszünk szert az üvegházhatású gázok kibocsátását illetően, amely egy hagyományos taxiflottával nem létezik. Az önjáró flotta olyan képességei, mint a gépkocsik egyenletesebb gyorsulása, a gépkocsik közötti kommunikáció és az infrastruktúra fokozzák ezt az előnyt” – idézte Gregory Keoleiant, a tanulmány egyik szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.
Ráadásul egy önjáró taxiflotta további fenntartható javulásokat is hozhat olyan közvetlen hatásain keresztül, mint a flotta nagysága, a parkolási és az akkumulátortöltő infrastruktúra.
„Ha nagyobb a gépkocsik kihasználtsága, többen utaznak általa, a flotta nagyságát csökkenteni lehet csakúgy, mint a parkolási terheket, és a flottát rendszeresen meg lehet újítani újabb hatékony technológiákat alkalmazva”
– tette hozzá Jim Gawron, a tanulmány társszerzője.
A kutatók egy szimulált elektromos önjáró gépkocsiflotta használatát vizsgálták a texasi Austinban, amely kiszolgálná a jelenlegi utazási kereslet 10 százalékát 2020 és 2050 között. Azzal számoltak, hogy a flottát használó utasoknak 10 percet kellene várakozniuk egy autóra. Tanulmányuk számításaihoz kilenc különféle forgatókönyvet vetettek össze.
Borítókép: illusztráció